En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
31.10.2012kl. 06.13

Tomme containere koster Maersk Line 1 mia USD om året

Ubalancen mellem de globale markeder tvinger Maersk Line til at sejle rundt med fire millioner tomme containere om året. Og der er ikke en løsning på vej lige med det samme, fortæller rederiet til ShippingWatch.
af TOMAS KRISTIANSEN

Maersk Line må hvert år betale omkring en mia. USD for at få fragtet containere uden noget som helst i fra A til B. Det er ikke mindst den ubalance, der eksisterer i handlen mellem Europa og Asien, der er grunden til at så mange containere må tomme retur for at blive fyldt op med computere, sko eller eksotiske frugter til de europæiske forbrugere.

"Det er en kæmpe omkostning, og ca. en milliard USD er et godt bud. Alene ind til Asien er der tale om mere end to millioner containere, som skal flyttes og håndteres af havne, så det er en væsentlig udgift," siger Niels Schermer, chef for Maersk Lines Equipment Flow til ShippingWatch.

Grey boxes

Maersk Line sidder på 15-16 procent af det globale containermarked, så for hele branchen er den samlede udgift væsentligt større. Det nævnes da også ved flere lejligheder, om rederierne kan koordinere deres transport af containere, så rederierne kan trække på hinandens tomme containere i stedet for at skulle fragte egne containere tusindvis af kilometer. Det kan enten være i form af en portal, hvor rederierne samkører, hvor deres containere befinder sig, eller det kan være ved at skabe et globalt marked for de såkaldte ”grey boxes”, altså at alle containere er ens, uden logo, og i princippet er ejet af alle. Men Maersk Line mener ikke, der er en brugbar løsning lige rundt om hjørnet.

Logisk med besparelser

”Vi vil gerne finde en løsning, for logisk set bør der være besparelser i det. Men det er svært som systemet er i dag. En portal, hvor alle containere var registreret, ville kræve voldsomt meget koordinering fra alle de medvirkende rederier. Vi mener, det trods alt er nemmere at styre vores egne containere via vores eget netværk. Vi stiller krav til, at vores containere er i god stand. Det kan være svært at afgøre, hvem der skal betale, hvis en container er blevet skadet, hvis alle kan benytte den,” siger Niels Schermer.

Maersk Line forsøger selv at optimere brugen af sine containere og har to personer ansat i Asien til opgaven. Men en løsning for hele branchen ligger ikke lige om hjørnet. Også selvom branchen ofte får henvendelser fra konsulenter og andre med et bud på, hvad man kan gøre.

”Det er ikke noget, jeg kan se for mig lige umiddelbart, selvom der er mange, der byder ind med en løsning. Alene inden for de seneste to uger har vi haft besøg af to konsulenthuse med et forslag,” siger Niels Schermer.

Prøv ShippingWatch i 40 dage gratis

 

Alphaliner: Mængden af containere i rekord i 2011

Reefer-magtkamp rammer Maersk Container Industry

MCI sælger første reefer til stort europæisk rederi

Maersk Line hæver raterne fra Asien og USA 

Relaterede artikler:

  • Alphaliner: Mængden af containere i rekord i 2011

    For abonnenter

  • Reefer-magtkamp rammer Maersk Container Industry

  • Foto: MCI

    MCI sælger første reefer til stort europæisk rederi

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Foto: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Foto: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Arkivfoto. | Foto: Jessica Mintelowsky/AP/Ritzau Scanpix
ShippingWatch

Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester

Læs også

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Foto: PR / Euronav
Tank

Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte

Euronavs topchef sammenligner beslutningen om at tilbageholde udbytte efter stærkt regnskab med en skilsmisse, hvor der skal være styr på værdierne, inden huset sælges.

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 11.08
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 09.16
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
  • Bulgarien får dispensation til at sende russisk brændstof videre til Ukraine – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Scrum Master with a practical approach

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge