ShippingWatch

Tomme containere koster Maersk Line 1 mia USD om året

Ubalancen mellem de globale markeder tvinger Maersk Line til at sejle rundt med fire millioner tomme containere om året. Og der er ikke en løsning på vej lige med det samme, fortæller rederiet til ShippingWatch.

Maersk Line må hvert år betale omkring en mia. USD for at få fragtet containere uden noget som helst i fra A til B. Det er ikke mindst den ubalance, der eksisterer i handlen mellem Europa og Asien, der er grunden til at så mange containere må tomme retur for at blive fyldt op med computere, sko eller eksotiske frugter til de europæiske forbrugere.

"Det er en kæmpe omkostning, og ca. en milliard USD er et godt bud. Alene ind til Asien er der tale om mere end to millioner containere, som skal flyttes og håndteres af havne, så det er en væsentlig udgift," siger Niels Schermer, chef for Maersk Lines Equipment Flow til ShippingWatch.

Grey boxes

Maersk Line sidder på 15-16 procent af det globale containermarked, så for hele branchen er den samlede udgift væsentligt større. Det nævnes da også ved flere lejligheder, om rederierne kan koordinere deres transport af containere, så rederierne kan trække på hinandens tomme containere i stedet for at skulle fragte egne containere tusindvis af kilometer. Det kan enten være i form af en portal, hvor rederierne samkører, hvor deres containere befinder sig, eller det kan være ved at skabe et globalt marked for de såkaldte ”grey boxes”, altså at alle containere er ens, uden logo, og i princippet er ejet af alle. Men Maersk Line mener ikke, der er en brugbar løsning lige rundt om hjørnet.

Logisk med besparelser

”Vi vil gerne finde en løsning, for logisk set bør der være besparelser i det. Men det er svært som systemet er i dag. En portal, hvor alle containere var registreret, ville kræve voldsomt meget koordinering fra alle de medvirkende rederier. Vi mener, det trods alt er nemmere at styre vores egne containere via vores eget netværk. Vi stiller krav til, at vores containere er i god stand. Det kan være svært at afgøre, hvem der skal betale, hvis en container er blevet skadet, hvis alle kan benytte den,” siger Niels Schermer.

Maersk Line forsøger selv at optimere brugen af sine containere og har to personer ansat i Asien til opgaven. Men en løsning for hele branchen ligger ikke lige om hjørnet. Også selvom branchen ofte får henvendelser fra konsulenter og andre med et bud på, hvad man kan gøre.

”Det er ikke noget, jeg kan se for mig lige umiddelbart, selvom der er mange, der byder ind med en løsning. Alene inden for de seneste to uger har vi haft besøg af to konsulenthuse med et forslag,” siger Niels Schermer.

Prøv ShippingWatch i 40 dage gratis

 

Alphaliner: Mængden af containere i rekord i 2011

Reefer-magtkamp rammer Maersk Container Industry

MCI sælger første reefer til stort europæisk rederi

Maersk Line hæver raterne fra Asien og USA 

Mere fra ShippingWatch

Lavere spotrater afspejles på BW LPG's bundlinje

BW LPG’s nettoindkomst fra spotsejladser gik ned med 16 pct. i første kvartal i forhold til sidste år. Selskabet lander dog et overskud og udbetaler udbytte til aktionærerne, viser kvartalsrapporten.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs