ShippingWatch

Professor: Rederier kommer til at bruge fælles containere

Selvom containerrederierne i dag ikke kan blive enige om at have fælles containere, vil de blive tvunget til det inden for de nærmeste år, vurderer professor fra Henley Business School over for ShippingWatch.

De store containerrederier kommer til at indføre et system med fælles containere inden for de nærmeste par år, vurderer professor og business economist, Dominic Swords, fra Henley Business School, over for ShippingWatch.

Hans vurdering kommer, efter at Maersk Line forleden kunne berette, at det koster rederiet en rund milliard USD hvert år at sejle tomme containere fra A til B pga. den ubalance, der er i verdenshandlen og frem for alt mellem Asien og Europa. De globale containerrederier har før diskuteret, om de kan indføre et system, hvor containerne ikke har rederiernes logo på, så de i princippet bliver fælles-eje og kun behøver at blive sejlet den ene vej med indhold, hvorefter containeren kan anvendes af andre rederier. Rederierne har ikke kunne blive enige om en model, men det mener Dominic Swords, at markedssituationen vil tvinge dem til nu.

Ændringer tvinges igennem

"Alle de store rederier står parat ved siden af hinanden og ingen ønsker at tage det første skridt. Jeg tror, at den økonomiske krise, lav vækst og stigende oliepriser vil sætte processen i gang. Og jeg tror, at rederierne snart finder ud af, at de står over for et enormt pres på omkostningerne, og hvis de ikke gør noget ved det pres nu, vil det blive næsten uhåndterbart i løbet af de næste to-tre år. Hvis de store spillere ikke selv gør noget alvorligt ved den omkostningsbesparelse, de kan hente på ensartede containere, vil der være konkurrenter, måske fra Asien, der vil tvinge ændringerne igennem, fordi kunderne vil kræve besparelser," forudser Dominic Swords.

Han mener, at situationen i containerindustrien på mange måder ligner det man ser i andre sektorer, hvor det at kunne fastholde en form for dominans i et marked er så vigtigt, at virksomheden ikke gør brug af de muligheder, der kan være for at skabe merværdi eller besparelser. Dilemmaet ligger ofte i, at dem, der på den ene side vil vinde mest ved at indføre en fælles container, den såkaldte "grey box," også er de store containerrederier, der vil tabe mest i mistet markedsføringseffekt. Derfor har situationen længe været låst.

Se anderledes på grey boxes

Dominic Swords mener dog, at der er behov for at se anderledes på begrebet "grey boxes," som industrien har afvist, fordi den mener, der er tale om containere, der er "grå" og fuldstændig ens.

"Man kan sagtens have containere, der kan anvendes af alle og samtidig være individuelle. I lastbilsindustrien er man meget avanceret. Siden på lastvognene bruges til markedsføring. Det kunne man også udvikle inden for containerindustrien. Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke også kan have fælles ejerskab af den centrale del og så sælge pladsen på siden. "Grey boxes" kan være mange ting," siger han.

Han henviser også til, at to konkurrenter som Mars og Nestle bruger overskydende plads i hinandens trucks og på den måde anvender kapacitet, der ellers ikke havde været udnyttet.

Tomme containere koster Maersk Line 1 mia USD om året

Alphaliner: Mængden af containere i rekord i 2011 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs