Her er sidste uges vigtigste artikler på ShippingWatch
Trumps Iran-exit skaber fornyet usikkerhed på shippingmarkederne. De kommende shippingchefer bekymrer sig om især én ting. Topfolk har på stribe forladt APM Terminals de seneste år. Læs ugens bedste historier på ShippingWatch her.
Rederierne og især tankmarkedet skal nu forholde sig til endnu en usikkerhed. Tirsdag varslede præsident Donald Trump, at USA trækker sig fra atomaftalen med Iran og samtidig genindfører økonomiske sanktioner mod landet.
"Det får vel en konsekvens (for vores forretning, red.), men det er uklart indtil videre. Grundlæggende skaber det usikkerhed i verden, og det er selvfølgelig bekymrende. Jeg håber, de finder en løsning hurtigt," sagde Maersk-CEO Søren Skou til ShippingWatch.
Fem potentielle topledere fra vidt forskellige grene af shippingverdenen peger på noget nær det samme, når de skal koge fremtidens udfordring ned til et enkelt ord. Følg dem på ShippingWatch.
Mange tidligere topfolk i APM Terminals har forfulgt nye karriereveje efter deres exit fra Maersks havnevirksomhed, hvor hele ledelsesholdet fra de gyldne år med global ekspansion er væk. Læs, hvor de er i dag.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.