ShippingWatch

Trumps Iran-exit skaber uro hos rederierne

Donald Trumps udmelding om at genindføre sanktioner mod Iran skaber usikkerhed blandt rederierne. "Konsekvensen er uklar indtil videre," siger Maersks CEO Søren Skou til ShippingWatch.

Foto: Ritzau Scanpix/Nicholas Kamm

Rederierne og især tankmarkedet skal i dag forholde sig til endnu en usikkerhed i et marked, der i forvejen er presset.

Donald Trumps udmeldinger tirsdag aften om, at USA trækker sig fra atomaftalen med Iran og dermed genindfører sanktioner mod landet, giver genlyd hos især tankrederierne, men også andre dele af shippingbranchen.

Selvom det iranske marked indtil videre måske ikke er blevet helt så stort for tankrederierne, som det blev spået, da sanktionerne mod Iran blev løftet i 2015, er genindførslen af sanktionerne fra USA's side det, der står øverst på redericheferne og især tankchefernes dagsorden i dag.

Grundlæggende skaber det usikkerhed i verden, og det er selvfølgelig bekymrende. Jeg håber de finder en løsning hurtigt.

Søren Skou, CEO i Maersk

En af de spillere, der gik ind i Iran igen i 2015, er Maersk, hvor både Maersk Line og Maersk Tankers har opbygget forretning.

CEO for Maersk Søren Skou siger i en kommentar til ShippingWatch, at det er for tidligt for tidligt at spekulere i konsekvenserne af sanktionerne mod Iran.

"Det får vel en konsekvens (for vores forretning, red.), men det er uklart indtil videre. Grundlæggende skaber det usikkerhed i verden, og det er selvfølgelig bekymrende. Jeg håber de finder en løsning hurtigt," siger Søren Skou.

Maersk Line uddyber over for ShippingWatch, at tilstedeværelsen i Iran er begrænset, og at containerrederiet følger udviklingen for at vurdere indvirkninger på aktiviteterne. Rederiet har en feederservice på det iranske marked og har i alt 12 medarbejdere i landet.

Hos Maersk Tankers er man meget opmærksom på udviklingen.

"USA har meddelt, at man trækker sig fra den såkaldte Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) og genindfører sanktioner mod Iran efter en gradvis nedtrapningsperiode. Maersk Tankers har transporteret laster for kunder ind og ud af Iran i begrænset omfang. Vi holder tæt øje med udviklingen og vurderer eventuel påvirkning af vores aktiviteter, mens vi er i fortsat dialog med kunder for at oplyse dem, hvis der sker ændringer," skriver Maersk Tankers i en udtalelse til ShippingWatch.

Også Jens Bjørn Andersen, CEO i logistikkoncernen DSV, mener, at det er for tidligt at spekulere i konsekvenserne.

"Men al geopolitisk uro hilser vi ikke velkommen. Og det er i sig selv uhensigtsmæssigt, hvis det uro på markederne," siger han til ShippingWatch.

Skærpet konkurrence

Tankrederiet Evergas med hovedkontor i København gik også ind på det iranske marked i 2015, og derfor er udmeldingerne også her straks landet på direktionsbordet.

"Vi er i gang med at formulere, hvad Trumps udmelding vil få af konsekvenser. Hvis der kommer stærkere sanktioner mod Iran, vil det betyde, at noget af tonnagen vil blive presset ud på markedet og skærpe konkurrencen med os," siger CEO Steffen Jacobsen til ShippingWatch.

Danske virksomheder har samlet set en millionstor eksport til landet, og derfor er sanktionerne problematiske, lyder det fra Danske Rederier.

Sidst der var sanktioner mod Iran faldt produktionen med omkring 1 mio. tønder om dagen, men dengang var sanktionerne støttet af EU og andre lande, mens købere i Asien også begrænsede deres handel med iransk råolie. Så det hele afhænger af, hvilken støtte de nye sanktioner får.

Rajesh Verma, analytiker i Drewry

"Det er rigtig ærgerligt, at der nu skabes usikkerhed om aktiviteterne på det iranske marked. Det er et marked, vi i 2017 eksporterede for 300 mio. kr. til, så vi er aktive her," siger Jacob K. Clasen til ShippingWatch og fortsætter:

"Men det er også et marked, der i forvejen har været præget af en usikkehed omkring handelsvilkårene, fordi USA aldrig helt har hævet sanktionerne, og Trump allerede under sin valgkamp gjorde meget ud af at sige, at han ville opsige aftalen."

CEO i Hafnia Management, Anders Engholm, vurderer over for ShippingWatch, at tankmarkederne kan løbe ind i nye vanskeligheder.

"På grund af de sanktioner, der allerede har været der, har vi ikke sejlet på Iran siden 2011. Selvom vi fra europæisk side burdde kunne gøre det, så har bankerne været nervøse, og det har været svært, og derfor har vi valgt ikke at gøre det. Derfor ændrer Trumps beslutning ikke noget for os lige nu, men på det store globale oliemarked kan hele handlen godt nu blive endnu mere besværliggjort," siger han til ShippingWatch.

Uro på markedsbalancen

Iran er verdens tredjestørste eksportør af olie, har verdens fjerdestørste oliereserver, og naturgasreserverne i landet er verdens næststørste.

Det er altså store ressourcemængder, der er i spil, og hvordan resten af de olieproducerende lande vil reagere på sanktionerne bliver afgørende.

"Der er en masse usikkerhed om de aktuelle implikationer af sanktionerne, men enhver reduktion af eksporten er dårligt nyt for tank," skriver Clarksons i en analyse af den aktuelle situation.

Clarksons peger på, at Saudi-Arabien formentlig vil overtage den iranske markedsandel af oliemarkedet, når sanktionerne træder i kraft, og det kan skærpe konkurencen på tankmarkedet.

"En lavere beskæftigelse af den iranske flåde kan fjerne skibe ud fra den flåde, der bruges som flydende lagre og dermed skubbe til markedsbalancen," skriver Clarksons.

Analysehuset Drewry peger oså på, at det helt afgørende for at vurdere konsekvensen af Trumps genindførsel af sanktionerne er de andre landes reaktion på sanktionerne.

"Sidst, der var sanktioner mod Iran, faldt produktionen med omkring 1 mio. tønder om dagen, men dengang var sanktionerne støttet af EU og andre lande, mens købere i Asien også begrænsede deres handel med iransk råolie. Så det hele afhænger af, hvilken støtte de nye sanktioner får," siger lead analyst for tank hos Drewry, Rajesh Verma til ShippingWatch.

"Sanktionerne vil selvfølgelig betyde et fald i den iranske produktion, og dermed bliver eksporten påvirket. Og når produktionen falder, stiger priserne. Hvis Saudi-Arabien og andre olieproducerende lander øger deres produktion, vil markedet være i balance, da Irans eksport modsvares af andre mellemøstlige lande. Men hvis landene ikke reagerer på den faldende produktion, vil priserne og den globale handel med råolie blive påvirket," tilføjer han og understreger, at situationen endnu er meget ny og dermed uafklaret.

Olieprisen til vejrs efter Trumps exit fra Iran-aftale

Olien topper på usikkerhed om Iran-aftale

Nye handelsspændinger rammer amerikanske oliepriser

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch

Miljø og kommende vigtigt møde i IMO prægede ugen på ShippingWatch med spørgsmål om fremtidens miljøsyndere, og hvorvidt en højspændt miljødiskussion ender som et mislykket kupforsøg. Læs også om Maersks transformation og stort tysk opkøb af V. Group.

Pakistan lukker ned for beaching-værfter

Nye brandulykker på den pakistanske ophugningsstrand Gadani får landets myndigheder til at lukke ned for ophugning i området - blot få måneder efter, at et tidligere forbud blev ophævet. "Skibsejere burde blive holdt ansvarlige," mener NGO'en Shipbreaking Platform.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere