Så er det nu - svovlkrav i morgen

1 dag til svovlkrav: 1. januar indføres svovlkravene i ECA-zonerne. Læs her, hvordan industrien, leverandørerne, politikerne og brændstofproducenterne har forberedt sig på dem.
Foto: Gøteborg Havn
Foto: Gøteborg Havn

I morgen på den første dag i det nye år træder svovlkravene i kraft. De fastlægger, at redere, der sejler i ECA-zonerne i Nordeuropa og Nordamerika skal begrænse deres udledninger af svovl. Perioden op til 1. januar har budt på en række usikkerheder, nye udviklinger og udfordringer for alle, der er involveret i shipping i zonerne. ShippingWatch har gennem hele december fulgt de forskellige aspekter af svovlkravene. Få et overblik her.

Leverandører: Ikke som forventet

For få år siden var forventningen, at ECA-zoner var lig med guld for leverandørerne af scrubbere. Sådan er det ikke helt gået for de store producenter.

Wärtsilä: ECA-udvikling har overrasket

Pureteq: Nu er vi ikke længere en "wannabe"

Maritime leverandører frygter svovlkravene 

 

Måske skyldes leverandørernes skuffede forventninger...

... de nye brændstoftyper, som gør, at rederne kan undgå scrubberinstallationer. Udover LNG og MGO (marinegasolie), som har været kendt i en række år, er der op til 1. januar dukket flere nye typer brændstof op.

Medie: Marinegasolie vinder over lavsvovlsfuel

ExxonMobil på vej med nye ECA-zone brændstoffer

Amerikansk bunkerselskab vil ind i lavsvovlsfuel

 

Af de nye brændstoftyper spås LNG en stor fremtid...

... i hvert fald af producenterne af brændstoffet.

Wärtsilä får grønt lys til LNG-terminal i Finland

Rotterdam: LNG er fremtiden for shipping

Nakilat: LNG bliver løsningen på svovlkrav

 

Svovlkravene skaber muligheder

Og måske nye typer af markeder.

Tallink: Nej tak til scrubbere

Emanuele Grimaldi: Svovlkrav splitter RoRo

Tysk-polsk samarbejde om ny feeder i Østersøen

 

Men kravene kommer med potentielle problemer

Skuld: Fuel-skift i ECA-zonen presser motorerne

Svovl kan betyde ekstra 600.000 kr på enkelt sejlads

Maersk: En stribe usikkerheder om svovlbrændstof

Her er eksemplet rederne frygter 

Lloyd's Register: Mange mulige ulemper ved nye fuels  

Konsulent: Reel risiko for motorstop i ECA-zoner

Mangel på lavsvovlbunker i Antwerpen og Rotterdam  

 

Redere og politikere ser muligt snyd som det største problem med svovlkravene

Sådan vil EU sikre kontrol med svovludledning 

Nu kræver 31 redere skrap kontrol af brændstof 

ICS: Regeringer bør danne fælles front mod svovlsyndere

Amerikanere vil straffe svovlsyndere hårdere 

Sydeuropa modarbejder EUs svovlkrav 

Dansk minister presser kolleger på svovl 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også