Så er det nu - svovlkrav i morgen
I morgen på den første dag i det nye år træder svovlkravene i kraft. De fastlægger, at redere, der sejler i ECA-zonerne i Nordeuropa og Nordamerika skal begrænse deres udledninger af svovl. Perioden op til 1. januar har budt på en række usikkerheder, nye udviklinger og udfordringer for alle, der er involveret i shipping i zonerne. ShippingWatch har gennem hele december fulgt de forskellige aspekter af svovlkravene. Få et overblik her.
Leverandører: Ikke som forventet
For få år siden var forventningen, at ECA-zoner var lig med guld for leverandørerne af scrubbere. Sådan er det ikke helt gået for de store producenter.
Wärtsilä: ECA-udvikling har overrasket
Pureteq: Nu er vi ikke længere en "wannabe"
Maritime leverandører frygter svovlkravene
Måske skyldes leverandørernes skuffede forventninger...
... de nye brændstoftyper, som gør, at rederne kan undgå scrubberinstallationer. Udover LNG og MGO (marinegasolie), som har været kendt i en række år, er der op til 1. januar dukket flere nye typer brændstof op.
Medie: Marinegasolie vinder over lavsvovlsfuel
ExxonMobil på vej med nye ECA-zone brændstoffer
Amerikansk bunkerselskab vil ind i lavsvovlsfuel
Af de nye brændstoftyper spås LNG en stor fremtid...
... i hvert fald af producenterne af brændstoffet.
Wärtsilä får grønt lys til LNG-terminal i Finland
Rotterdam: LNG er fremtiden for shipping
Nakilat: LNG bliver løsningen på svovlkrav
Svovlkravene skaber muligheder
Og måske nye typer af markeder.
Tallink: Nej tak til scrubbere
Emanuele Grimaldi: Svovlkrav splitter RoRo
Tysk-polsk samarbejde om ny feeder i Østersøen
Men kravene kommer med potentielle problemer
Skuld: Fuel-skift i ECA-zonen presser motorerne
Svovl kan betyde ekstra 600.000 kr på enkelt sejlads
Maersk: En stribe usikkerheder om svovlbrændstof
Her er eksemplet rederne frygter
Lloyd's Register: Mange mulige ulemper ved nye fuels
Konsulent: Reel risiko for motorstop i ECA-zoner
Mangel på lavsvovlbunker i Antwerpen og Rotterdam
Redere og politikere ser muligt snyd som det største problem med svovlkravene
Sådan vil EU sikre kontrol med svovludledning
Nu kræver 31 redere skrap kontrol af brændstof
ICS: Regeringer bør danne fælles front mod svovlsyndere
Amerikanere vil straffe svovlsyndere hårdere
Relaterede artikler
Sydeuropa modarbejder EUs svovlkrav
For abonnenter