Medie: Marinegasolie vinder over lavsvovlsfuel

21 dage til svovlkrav: Efterspørgslen på marinegasolien (MGO) er stor i Nordvesteuropa, mens interessen for svovlfattig fuel-olie falder. Det skriver Platts.

Det kan nu mærkes på bunkerhandlen i Nordvesteuropa, at svovlkravenes indførsel nærmer sig. Fra 1. januar må rederne kun udlede 0,1 pct. svovl fra deres skibe i ECA-zonerne, og efterspørgslen på marinegasolie (MGO), der er en af mulighederne for at opfylde kravene, er nu stigende.

"Vi har set en stigning i efterspørgslen på MGO siden første del af oktober," siger en bunkertrader fra Rotterdam til Platts.

"Voluminerne går direkte op til 1.000 mt. nu. Vi har ikke rigtigt før haft efterspørgsler på den størrelse volumen," siger en anden bunkertrader til mediet.

Den stigende interesse for MGO betyder samtidig, at efterspørgslen på lavsvovlsfuel - LSFO - ifølge Platts er faldet i regionen med store havne som Rotterdam, Antwerpen og Hamborg.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Dog siger flere kilder, at det er svært endnu at forudsige, hvordan rederne vil agere, når 1. januar indtræffer. Det skyldes, at der endnu er flere selskaber, der har nye typer af lavsvolvsbrændstof på vej, og at MGO er dyrt målt i forhold til andre typer brændstof, som kan tænkes at ramme markedet.

ExxonMobil i front

En af udbyderne af alternativer til MGO er olieselskabet ExxonMobil, der for nylig lancerede det lavsvovlholdige brændstof HDME 50 (Heavy Distillate Marine ECA), som flere i branchen har luftet store forventninger til. Og det bliver ikke det eneste, lyder det fra selskabet:

"Efterspørgslen for ECA-løsninger stiger, og som en stor leverandør på arenaen for marine fuels gør ExxonMobil, hvad vi kan for at lave nye ECA-brændstoffer til markedet, ikke kun med HDME 50. ExxonMobil udvider sit tilbud af MGO (marinegasoil, red.) til andre havne i verden og er i færd med at udvikle fremtidige ECA-brændstoffer i vores globale raffinaderinetværk," sagde en talsmand til ShippingWatch for nylig.

Amerikansk bunkerselskab vil ind i lavsvovlsfuel 

ExxonMobil på vej med nye ECA-zone brændstoffer 

Svovl kan betyde ekstra 600.000 kr på enkelt sejlads 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også