Maritime leverandører frygter svovlkravene

31 dage til svovlkrav: De danske myndigheder bliver ikke klar til at håndhæve svovlreglerne fra dag et, mener Danske Maritime. "De ved ikke, hvad de skal stille op," siger underdirektør Michael Prehn.

Myndighederne er hverken klar til at opdage eller straffe de skibe, der fristes til at snyde på vægtskålen i forbindelse med de nye svovlregler, der træder i kraft 1. januar 2015 og om under en måned. Det frygter brancheorganisationen Danske Maritime, der længe har fulgt udviklingen. Sådan siger underdirektør Michael Prehn i en meddelelse fra organisationen:

”Vi må blot konstatere, at håndhævelsen ikke kommer til at ske fra dag et. De nationale myndigheder ved tydeligvis ikke, hvad de skal stille op," siger han og fortsætter:

"I bedste fald vil de stikprøver, som eksempelvis de svenske myndigheder vil foretage, højst ramme en halv procent af landets 85.000 årlige havneanløb. Og selv om de planlagte svovl-sniffere på broer eller som flyvende droner kommer i drift, er der ingen, der kan følge op over for synderne. Vi må også konstatere, at de planlagte bøder næppe virker afskrækkende.”

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Udtalelsen kommer efter en konference i midten af november, hvor det ifølge Prehn stod klart, at man langt fra er klar til at håndtere den kommende lovgivning, som betyder, at skibe ikke må udlede mere end 0,1 pct. svovl, når de sejler i de såkaldte ECA-zoner.

Den manglende håndhævelse kan få konsekvenser for den danske industri for maritime underleverandører, som eksempelvis producerer scrubbere og motorer, der kan sejle på LNG, frygter Michael Prehn. Også de mange rederier, der har investeret i den nye teknologi eller i det marinegasoil, som er meget dyrere end heavyfueloil, står for skud:

”Alle tre løsninger løber op i betydelige beløb. Også langt mere end de planlagte bødetakster. Så det er desværre nærliggende at tro, at mange vil benytte sig af en fjerde mulighed, nemlig at snyde,” siger han.

Amerikanere vil straffe svovlsyndere hårdere 

De nye regler kommer til at gælde for skibe, der sejler gennem danske farvande, store dele af Østersøen, den engelske kanal og den del af Nordsøen, som ligger mellem England og Danmark. Også for kysterne ud for Nordamerika træder reglerne i kraft til januar.

I juni præsenterede Søfartsstyrelsen sammen med Miljøstyrelsen en handlingsplan for svovlkontrol. Om den sagde kontorchef Anne Skov Stüver til ShippingWatch:

"Vi har sat os ned og lavet en handlingsplan, som indeholder en række initiativer, som gerne skulle bidrage til en effektiv håndhævelse af svovlreglerne. Planen er på plads og skal imødegå den bekymring, som erhvervet giver udtryk for i forbindelse med svovlkravene."

Handlingsplanen har fire indsatsområder:

  • internationalt samarbejde
  • udvikling og anvendelse af ny teknologi
  • styrket statistik og dokumentation for overtrædelser
  • sanktioner ved overtrædelse

Læs hele handlingsplanen her

Om handlingsplanen sagde daværende vicedirektør for rederiforeningen Jan Fritz Hansen:

"Jeg kan være bange for, at handlingsplanen bliver set som et meget dansk initiativ, der kan være med til at skræmme de udenlandske rederier væk fra Danmark, så vi ikke får omsætning i danske havne og blandt danske leverandører. Skal det lykkes med den svovlkontrol, som lige nu koster de danske rederier milliarder, så skal det internationale samarbejde være meget stærkere. Det er ikke fordi, vi er specielt bekymrede for den danske indsats, men bekymrede for, hvad der sker i vores nabolande."

Svovlkrav sætter EU på overarbejde 

Smedegaard: Svovlkrav kan åbne for DFDS-opkøb 

Svovlkrav får Stena til at tro på methanol 

Europæiske raffinaderier melder klar til svovlkrav 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også