Amerikanere vil straffe svovlsyndere hårdere
Det skal ikke være alt for let for skibe at slippe uden om de kommende krav til svovl, der 1. januar træder i kraft i både Nordeuropa og USA. I hvert fald tyder noget på, at de amerikanske myndigheder nu for alvor sætter ind på det område og sandsynligvis vil hæve bøden for skibe, der ikke lever op til kravene om enten at sejle på brændstof med 0,1 pct. svovl eller installere scrubbere, der kan rense røgen.
Håndhævelsen af de kommende regler for skibes udledning af svovl er et af omdrejningspunkterne i diskussionen om, hvorvidt myndighederne overhovedet er klar til at overvåge trafikken og fange syndere, der fra d. 1. januar 2015 ikke tilpasser sig de nye regler.
Ifølge flere medier vil det amerikanske Environmental Protection Agency (EPA) måske hæve bøderne for at overtræde ECA-grænserne fra de nuværende 25.000 USD til 38.000 USD, skriver Ship and Bunker med henvisning til InsideEPA.com, der citerer anonyme kilder i myndigheden.
Niveauet på bøderne har også vakt debat i industrien, da der er mange penge at spare på ikke at skifte til eksempelvis marinegasolien i miljøzonerne. Niels Bjørn Mortensen, der er direktør i Maersk Maritime Technologys afdeling for regulative affærer, har tidligere over for ShippingWatch tegnet ét scenarie. Ifølge ham kan et skib spare op mod 300 USD per ton olie, og et skib forbrænder nemt 50 ton dagligt.
Smedegaard: Svovlkrav kan åbne for DFDS-opkøb
"Så vi er bekymrede for, at der ikke er et ordentligt commitment fra myndighedernes side, og hvis det bliver kendt, at der ikke er det, så er vi bange for, at nogle vil snyde, og så bliver vi sorte per i den her forretning," sagde han i foråret med henblik på de europæiske myndigheder.
Derfor betyder niveauet på bøden en hel del, hvis det skal få redere, der kan fristes til at omgå reglerne, til at overholde dem.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
Ifølge EPA er det et træk mod at standardisere monitorerings-målene i forhold til ECA. Ikke alle er nervøse for udsigterne til større bøder, da den amerikanske kystvagt, som står for at undersøge skibene, kun har lavet 35.000 tjek siden de første ECA-zoner blev implementeret i midten af 2012, skriver Ship and Bunker.
Svovlkrav får Stena til at tro på methanol
BP presser IMO for klarhed om lavsvovl
Nu rykker rederne på svovludgifter
Miljøalliance med verdensledende rederier født
Relaterede artikler
DNB: Vores kunder skal overholde miljøkrav
For abonnenter
Smedegaard: Svovlkrav kan åbne for DFDS-opkøb
For abonnenter