BP presser IMO for klarhed om lavsvovl

Olieselskabet BP opfordrer IMO til at fastslå den globale implementering af bunker med 0,5 pct. svovl, skriver Seatrade Global.
Foto: BP
Foto: BP

IMO må slå datoen for de nye svovlkrav indtræden globalt fuldstændig fast.

Det mener olieselskabet BP, der presser på for at få FN-organet til at reagere. Ifølge den nuværende regulering i Marpol Vl skal skibe sejle på brændstof med 0,5 pct. svovl fra 2020 eller 2025, hvilket afhænger af en analyse, der ventes klar i 2018.

Men de fem år gør ingen forskel, mener Terence Yuen, der er landechef for BP i Singapore, skriver Seatrade Global. Der er brug for klarhed, og 2020 er et realistisk år, lyder det:

"Overgangen til en grænse på 0,5 pct. svovl er vanskelig på grund af den geografiske rækkevidde og omfang, men denne udfordring vil ikke blive mindre af en forsinkelse til 2015," sagde han ifølge Seatrade Global på en konference i Singapore onsdag. 

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

"Det vigtigste enkeltstående spørgsmål nu er, at IMO skal bekræfte implementeringsdatoen, da udskydelse sandsynligvis ikke vil ændre på økonomien i de tilgængelige løsninger."

Terence Yuen påpegede desuden, at en fast dato vil gøre det lettere for olieleverandører at forberede og sikre brændstoffets tilgængelighed. Netop tilgængelighed af lavsvovlsbrændstoffet er en bekymring i industrien og vil stå sin prøve, når de strammere krav til skibes udledning af svovl i første omgang træder i kraft i Nordeuropa med en grænse på 0,1 pct. svovl.

IMO skal fjerne tre skarpe sten næste uge 

Erhvervsmand har brugt 70 mio kr på scrubber-selskab 

Maersk Line offentliggør nye tillæg for svovl  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også