IMO nærmer sig regler for miljøvenligt brændstof

FN's søfartsorganisation IMO står klar med et udkast til internationalt bindende regler for brugen af flydende LNG som brændstof. Reguleringen af svovl og kvælstof får IMO til at reagere.
Foto: IMO
Foto: IMO

Brugen af LNG og andre mere miljøvenlige brændstoffer skal have et internationalt regelsæt, og medlemslandene i IMO er under et møde i underkomiteen for Carriage of Cargoes and Containers (CCC 1) blevet enige om et udkast til sådan en kode ved navn IGF, skriver Søfartsstyrelsen.

Det stigende fokus på flydende naturgas (LNG) og andre mere miljøvenlige brændstoffer skyldes de stramme regler for skibes udledning af svovl, der træder i kraft fra januar 2015 i eksempelvis Nordeuropa, og som tvinger skibe til at skifte til marine gas oil, LNG eller at få installeret en scrubber, der renser skibets røg, når de sejler i regulerede områder.

Den nye kode gælder for skibe, som bruger gas eller andre brændstoffer med lavt flammepunkt (IGF-koden). Reglerne har blandt andet konstruktionsanvisninger for den korrekte placering af brændstoftanke, brandtekniske foranstaltninger samt krav om ekstra beskyttelse af maskinrummet, skriver Søfartsstyrelsen.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

"Med det nye regelsæt bliver sikkerheden styrket, samtidig med at mange rederier vil kunne spare både tid og omkostninger, da individuelle risikoanalyser vil være nemmere at udarbejde."

Flere rederier har allerede meldt ud, at de nye regler kommer til at koste afskiberne og i sidste ende forbrugerne, når de træder i kraft. Senest har Mediterranean Shipping Company oplyst sine kunder om et såkaldt ECA-gebyr, rederiet vil indgøre, når det sejler i de berørte områder. Se rederiets gebyrer på de forskellige ruter her.

Vedtagelse i 2015

Sejlads med mere miljøvenlige brændstoffer er også en del af den danske regerings vækstplan for det blå erhvervsliv, oplyser styrelsen og peger på, at der arbejdes med at støtte og igangsætte initiativer, som gør det nemmere at bruge flydende naturgas.

"Søfartsstyrelsen har haft et tæt samarbejde med en række forskellige interessenter fra erhvervssektoren og løbende bidraget til det færdige resultat, som nu ligger klar."

Forslaget til IGF-koden forventes godkendt af søsikkerhedskomitéen (MSC) i november 2014, hvorefter den skal vedtages i 2015. Såfremt det lykkes, vil reglerne træde i kraft i 2017.

Shell vil finde formel på LNG-eventyr 

Ny svensk LNG-terminal på vej 

Verdens LNG-flåde når 79  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu