Rotterdam: LNG er fremtiden for shipping

15 dage til svovlkrav: Havnen i Rotterdam ser LNG som fremtidens brændstof for shipping, men det kræver, at flere havne tilbyder det, understreges det.
Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals

LNG er ifølge havnen i Rotterdam fremtidens brændstof for shipping. Det meldte Bas Hennissen, vice-president for industri og tørlast i havnen ud på et seminar om LNG for nylig, skriver Sustainable Shipping.

"Vi ser LNG som fremtiden for shipping, særligt på grund af dets miljømæssige fordele sammenlignet med intermediate fuel oil (IFO, miks af heavy fuel og gasolie, red.)," sagde han.

Bas Hennissen understregede dog, at havnens forsøg på at sikre LNG som brændstof kun giver mening, hvis andre havne også går med på at levere det. Frem mod reglerne om mindre udledning af svovl i Nordeuropa og Nordamerika, som træder i kraft 1. januar, har der de senere år været meget diskussion om udbygningen af netop et LNG-netværk i EU, som skal sikre leverancerne af det miljøvenlige brændstof.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Det kan have afholdt flere redere fra at investere i LNG-drevne skibe, lyder vurderingerne. Amerikanske Tote er en af dem, der har investeret i nybyggede LNG-drevne skibe for at kunne leve op til reglerne i amerikansk farvand, mens Qatar-baserede Nakilat sammen med MAN Diesel & Turbo er i gang med et pilotprojekt om at retrofitte i første omgang et enkelt skib til at sejle på LNG.

Rotterdam åben for masseflowmetre 

I dag er LNG dog ikke særlig langt fremme og vil ifølge Lloyd's Register i 2030 fylde 11 pct. af marinemarkedet. Udover manglen på bunkerterminaler, der dog så småt popper op flere steder, er kvaliteten en udfordring, vurderede Naeem Javaid for nylig over for ShippingWatch. Han er fuel-specialist og regional chef for FOBAS (Fuel Oil Bunker Analysis and Advisory Service) Europa og Amerika, der er en del af Marine Consulting for Lloyd's Register Group.  Det kan nemlig være svært at verificere både kvalitet og kvantitet, hvilket man også ser store problemer med i dagens bunkermarked.

"LNG er stadig på et tidligt stadie, og det bliver stadig udviklet. Vi mener, at der skal mere arbejde til for at forstå kvalitetspåvirkningen af LNG på oceangående shipping især, så vi er spændte på at se, hvilken tilgang spillerne i industrien vælger," sagde han.

Lloyd's Register: Mange mulige ulemper ved nye fuels

Nakilat: LNG bliver løsningen på svovlkrav 

ExxonMobil på vej med nye ECA-zone brændstoffer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også