ShippingWatch

Mangel på lavsvovlbunker i Antwerpen og Rotterdam

13 dage til svovlkrav: Mangel på lavsvovlholdigt brændstof i denne uge i Antwerpen og Rotterdam i takt med en stigende efterspørgsel op til ECA-zonernes start. Nu forbedres situationen, skriver Platts.

Rederne har i denne uge ikke kunnet får det, flere formentlig ønsker sig til jul: lavsvovlholdigt brændstof til skibene, som skal sejle i ECA-zonerne.

I Anterwerpen og Rotterdam har der ifølge Platts nemlig været problemer med leveringen af brændstoffet med lavt svovlindhold LSFO, lyder det fra flere bunkerhandlere. I Rotterdam skyldtes det for lave beholdninger, mens leveringerne i Antwerpen også har været påvirket af den nationale strejke i Belgien, som ShippingWatch omtalte mandag.

Leverandørerne af LSFO er blandt andet BP og Totsa, der begge meddeler til Platts, at leveringen burde blive bedre fra i dag, fredag.

Konkurrence blandt leverandører

LSFO er den ene type af brændstof, som rederne kan anvende for at overholde svovlkravene, mens marinegasolie (MGO) er en anden og LNG en tredje. Der er fordele og ulemper ved alle tre typer af brændstof, men tidligere på måneden forlød det, at MGO var mere efterspurgt end LSFO.

"Vi har set en stigning i efterspørgslen på MGO siden første del af oktober," sagde en bunkertrader fra Rotterdam til Platts.

"Voluminerne går direkte op til 1.000 mt. nu. Vi har ikke rigtigt før haft efterspørgsler på den størrelse volumen," sagde en anden til mediet.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Dog siger flere kilder, at det er svært endnu at forudsige, hvordan rederne vil agere, når 1. januar 2015 indtræffer. Det skyldes, at der endnu er flere selskaber, der har nye typer af lavsvolvsbrændstof på vej, og at MGO er dyrt målt i forhold til andre typer brændstof, som kan tænkes at ramme markedet.

ExxonMobil i front

En af udbyderne af alternativer til MGO er olieselskabet ExxonMobil, der for nylig lancerede det lavsvovlholdige brændstof HDME 50 (Heavy Distillate Marine ECA), som flere i branchen har luftet store forventninger til. Og det bliver ikke det eneste, lyder det fra selskabet:

"Efterspørgslen for ECA-løsninger stiger, og som en stor leverandør på arenaen for marine fuels gør ExxonMobil, hvad vi kan for at lave nye ECA-brændstoffer til markedet, ikke kun med HDME 50. ExxonMobil udvider sit tilbud af MGO (marinegasoil, red.) til andre havne i verden og er i færd med at udvikle fremtidige ECA-brændstoffer i vores globale raffinaderinetværk," sagde en talsmand til ShippingWatch for nylig.

Lloyd's Register: Mange mulige ulemper ved nye fuels  

Rotterdam: LNG er fremtiden for shipping 

Her er eksemplet rederne frygter 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

I denne uge løftede Maersk Tankers sløret for sit nye forretningsben med handelshuset Cargill, mens DFDS sagde ja til at købe grøn ammoniak fra en fabrik i Esbjerg fra 2026. Det grønne brændstof skal hældes i rederiets færger.

Banker vil helst finansiere nybyggede skibe

Bankerne vil helst finansiere nybyggede skibe eller retrofits, lyder det fra flere paneldeltagere ved dette års digitale Marine Money konference. Især LNG er populært blandt skibsejerne, der dog generelt holder igen med nye bestillinger.

Kulturborgmester vil have færre krydstogtskibe til København

Antallet af krydstogtskibe i Københvan skal barberes markant ned, mens der skal stilles strengere miljøkrav. Det mener kultur- og fritidsborgmester, Franciska Rosenkilde (Alt), der i et nyt politisk forslag vil have forvaltningen til at undersøge mulighederne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs