Læs sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Det blev en ommer til DFDS i striden om Den Engelske Kanal. Det blev et nej fra EU til at sende en flådestyrke til Vestafrika. Og et ja fra IMO til resolutionen om ballastvand. Samt meget andet på ShippingWatch i sidste uge.
Foto: AP Photo, Yves Logghe
Foto: AP Photo, Yves Logghe

På den igen, DFDS

Det endte med en kringlet afgørelse i striden om Den Engelske Kanal, som både DFDS og Eurotunnel udlagde som en sejr. Men faktum er nu, at sagen fra de britiske konkurrencemyndigheders ankeinstans går tilbage til konkurrencemyndighederne:

Nordea: Værst tænkelige udfald af Kanal-sag for DFDS 

Niels Smedegaard: Vi vinder næste runde

DFDS: Kanal-strid skal vurderes en gang til

DFDS: Kanal-strid skal vurderes en gang til

Eurotunnel vandt over DFDS på Kanalen

 

Opmærksomheden samler sig om P3

Mens der skal være topmøde i Washington om P3-alliancen, begynder konkurrenterne tilsyneladende at samle sig:

Amerikanske afskibere tror på P3 - og er lidt nervøse

USA udsætter tidsplan for ny Maersk-alliance 

P3 arbejdede med en Plan B for sin lancering

P3-partner vil udvide i Antwerpen

Konkurrenter svarer igen på P3-alliance

Topmøde om P3-alliance den 17. december

 

Flere bevæbnede vagter

Flere og flere lande giver deres flåder lov til at tage bevæbnede vagter ombord. I sidste uge var det Japan og Frankrig. EU vil dog ikke sende en styrke til Vestafrika for at bekæmpe pirattruslen hér:

Europæiske redere: EU lader os i stikken ved Vestafrika

EU siger nej til flådestyrke ved Vestafrika

Indisk flådechef advarer om bevæbnede vagter

Frankrig næste land der tillader bevæbnede vagter

Japan tillader automatvåben mod pirater 

 

Tættere på ballastvandsaftale

Med en vedtagelse af resolutionen om ballastvand, er den maritime verden nu tættere på en konvention og en ikrafttrædelse:

IMO vedtager resolutionen om ballastvand  

Flertal tegner sig for resolution om ballastvand 

 

Clipper nye todelte ledelse

Clippers nye todelte ledelse er enig om, at kernesegmentet hedder tørlast.

Clippers to direktører om at dele rollen som CEO 

Clippers CEO: Tre ud af fire skibe er tørlast i 2015 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også