Eurotunnel vandt over DFDS på Kanalen

En britisk appeldomstol omstøder konkurrence-myndighedernes afgørelse, der ville forbyde Eurotunnel at drive færgedrift på den vigtige Engelske Kanal. Ifølge DFDS skal sagen nu gå om.

Den britiske appeldomstol Competition Appeal Tribunal har onsdag omstødt de britiske konkurrencemyndigheders afgørelse, der ville forbyde Eurotunnels datterselskab My Ferry Link at sejle på den vigtige rute mellem Dover og Calais i Den Engelske Kanal.

Det betyder, at sagen ifølge DFDS nu bliver sendt tilbage til Competition Commssion for en revurdering, fordi der er tale om et proces-spørgsmål. MyFerryLink mener, derimod, at de har fået en sejr ifølge en meddelelse fra rederiet.

DFDS' topchef Niels Smedegaard sagde forleden til ShippingWatch, at Eurotunnels tilstedeværelse i Den Engelske Kanal som færgerederi koster DFDS mellem 8-10 mio. kroner om måneden. Også for britiske P&O er sagen et nederlag.

DFDS-aktien faldt 5,8 procent på Københavns Fondsbørs umiddelbart efter meddelelsen fra appeldomstolen.

Den britiske konkurrencestyrelse, Competition Commission, forbød den 6. juni i år Eurotunnel at drive færgeaktivitet med datterselskabet og rederiet My Ferry Link fra Dover, og at forbuddet skulle træde i kraft senest senest seks måneder efter denne dato.

Beslutningen blev begrundet med en svækkelse af konkurrencen på Dover-Calais, der er den korteste og dermed også den mest attraktive færgerute i Den Engelske Kanal, samt på andre passagerer- og fragtruter i kanalen.

DFDS ville trække sig

Ifølge en udskrift af afgørelsen sidste sommer fandt  konkurrencemyndigheden, at Eurotunnels overtagelse af tre færger fra det krakkede SeaFrance formentlig ville få DFDS til at droppe aktiviteten på Dover-Calais på kort sigt.  Competition Commission fandt også, at Eurotunnel vil benytte denne mulighed, at DFDS trækker sig ud, til at hæve priserne, og at Eurotunnel vil være tilskyndet til, at selskabets rederi My Ferry Link vil konkurrere mindre aggressivt.

Niels Smedegaard: Blodbad i Den Engelske Kanal 

Afgørelsen blev efterfølgende appelleret af Groupe Eurotunnel med påstand om, at den britiske konkurrencemyndighed ikke har håndteret sagen på fair vis ved at lade Eurotunnel forsvare sig, inden afgørelsen blev truffet. Samtidig mener Eurotunnel, at der blev i afgørelsen blev lagt alt for stor vægt på DFDS' udsagn om, at selskabet formentlig vil forlade Dover-Calais, hvis Eurotunnel fortsatte med at sejle på ruten.

Eurotunnel mener ikke, at den britiske konkurrencemyndighed i tilstrækkelig grad har dokumenteret en sådan udvikling og har henvist til, at den franske konkurrencemyndighed tidligere er kommet til en anden konklusion, da den gav grønt lys til, at Eurotunnel kunne drive færgeaktiviter på Dover-Calais.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Krakket i SeaFrance

Group Eurotunnel overtog i juli 2012, og hvor DFDS også bød ind, de tre færger fra det krakkesde Seafrance, der var ophørt med at sejle i november 2011. Færgerne sejler i dag under brandet My Ferry Link, der ejes af Eurotunnel, men som opereres af et kooperativ, Société Coopérative de Production - SeaFrance, der beskæftiger et stort antal ex-SeaFrance ansatte.

Sagen har siden krakket i SeaFrance trukket store overskrifter i franske medier og sagen har i særlig grad haft politisk bevågenhed på grund af kollapset i færgerederiet, der efterlod flere hundrede i arbejdsløshed i og omkring den nordfranske havneby.

Kritikere af konstruktionen med Eurotunnel og de fhv. SeaFrance medarbejdere har antydet, at den offentlige og efterfølgende krisestøtte er brugt til bl.a. etableringen af det nye rederi, og at Eurotunnel har boostet fragt på My Ferry Link-skibene hver måned for at vise, at selskabet kan tjene penge, og at det har en eksistensberettigelse.

DFDS taber 10 mio kr om måneden på Kanalen       

My Ferry Link hæver omsætning i 3. kvartal 

P&O: Kanalen er tilbage på 2010-niveau 

  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også