ShippingWatch

P&O: Kanalen er tilbage på 2010-niveau

Flere lastbiler krydser Den Engelske Kanal med færge, men fremgangen er alene udtryk for, at markedet er tilbage på 2010-niveau, mener DFDS-rivalen P&O. 

En stigning i færgefragten af lastbiler på godt 11 procent fra Dover til Calais og Dunkirk i de første seks måneder af 2013 skyldes effekten af SeaFranche/MyFerryLink, siger en talsmand for rederiet P&O og konkurrent til DFDS på de stærkt trafikerede færgeruter i Den Engelske Kanal.

"Fra starten af 2013 til slutningen af juni udgør gennemstrømningen af køretøjer 1,072 mio. mod 963.420 enheder i samme periode sidste år. Men i realiteten viser tallene, at mængderne i Dover er tilbage på 2010-niveau før ophøret af SeaFrance og den efterfølgende lancering af MyFerryLink (Eurotunnel, red.)," siger P&O-talsmanden til Lloyd's Loading List.

Han forventer, at resten af 2013 bliver hårdt på grund af overkapacitet, der presser priserne.

Eurotunnel-selskabet afventer i øjeblikket en afgørelse i en appelsag anlagt ved den britiske konkurrencemyndighed, der tidligere i år forbød selskabet at drive færgerederi på kanalen - efter indsigelse fra P&O og DFDS - fordi Eurotunnel vil få alt for stor markedsandel og indflydelse på prisdannelsen i kraft af tunnelen.

MyFerryLink har sat sig på 10 pct af Den Engelske Kanal 

"Alle færgeoperatører fra Dover mærker konsekvenserne af en ratekrig. P&O tilbyder hyppigere afgange end sine konkurrenter, og det er meget attraktivt for nogle af de store fragtkunder. MyFerryLink og DFDS slås om de mindre kunder, for hvem antallet af afgange ikke er det afgørende og som vil skifte afhængig af rabatter," siger P&O-talsmanden, der mener, at markedet er begyndt at stabilisere sig, og at priserne er på vej op.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage - gratis!

DFDS' topchef Niels Smedegaard betegnede i august situationen i kanalen som et "blodbad" og helt uholdbar:

Foto: DFDS
Foto: DFDS
 

"Heldigvis har vi fået en krystalklar kendelse fra de britiske konkurrencemyndigheder. Vi taber også penge dernede, og vi kan ikke spare og rationalisere os ud af det. Der er så stor overkapacitet, der selvfølgelig påvirker priserne, der er gået helt i bund. Vi taler vel i niveauet 30-40 procent, så det gør rigtig ondt," sagde Niels Smedegaard til ShippingWatch.

Eurotunnel bider fra sig i konkurrencesag 

Eurotunnels opkøb af skibene fra det krakkede SeaFrance blev godkendt af de franske konkurrencemyndigheder i november 2012, men 6. juni 2013 besluttede de britiske myndigheder at forbyde MyFerryLink at drive aktiviteter i havnen i Dover. Denne beslutning har Eurotunnel appelleret.

DFDS har i selskabets forventninger for hele 2013 taget højde for, at Eurotunnel og My Ferry Link vil fortsætte med at sejle, indtil alle muligheder er opbrugt og forbuddet mod at anløbe Dover fra Calais træder i kraft. I realiteten kan Eurotunnel og My Ferry Link fortsætte med at sejle helt frem til april 2014 på grund af de indbyggede tidsfrister, hvis afgørelsen fra den britiske konkurrencemyndighed står ved magt.

Niels Smedegaard: Blodbad i Den Engelske Kanal 

Høring skal afgøre striden på Den Engelske Kanal 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs