Niels Smedegaard: Blodbad i Den Engelske Kanal

Pengene fosser ud af DFDS-konkurrenten i Den Engelske Kanal, Eurotunnels færgeselskab My Ferry Link. DFDS' topchef Niels Smedegaard betegner markedet som et blodbad med priser, der er omkring 40 procent nede på grund af stor overkapacitet.
Foto: DFDS
Foto: DFDS

En voldsom konkurrence i Den Engelske Kanal koster DFDS og britiske P&O dyrt på grund af Eurotunnels færgeselskab My Ferry Link, der om få uger ved en høring den 10. og 11. september vil forsøge at afværge de britiske konkurrencemyndigheders forbud mod at anløbe britisk havn.

Ifølge regnskaberne fra My Ferry Link har selskabet i de første seks måneder i 2013 tabt 19 mio. euro efter at have tabt over 15 mio. euro i de sidste godt fire måneder af sidste år, da Eurotunnel  pludselig kastede sig ind i færgedrift på kanalen med opkøb af færger fra det krakkede SeaFrance. Med andre ord har tunneloperatørens færgeselskab tabt omkring 250 mio. kroner, men selskabet har selv oplyst, at det har erobret en markedsandel på ca. 10 procent.

Eurotunnel vil appellere konkurrence-afgørelse 

"Det er et blodbad, og situationen er helt uholdbar. Heldigvis har vi fået en krystalklar kendelse fra de britiske konkurrencemyndigheder. Vi taber også penge dernede, og vi kan ikke spare og rationalisere os ud af det. Der er så stor overkapacitet, der selvfølgelig påvirker priserne, der er gået helt i bund. Vi taler vel i niveauet 30-40 procent, så det gør rigtig ondt," siger Niels Smedegaard til ShippingWatch.

 

Eurotunnels opkøb af skibene fra det krakkede SeaFrance blev godkendt af de franske konkurrencemyndigheder i november 2012, men 6. juni 2013 besluttede de britiske myndigheder at forbyde MyFerryLink at drive aktiviteter i havnen i Dover. Denne beslutning har Eurotunnel appelleret.

Eurotunnel skal ophøre med færgefart fra Dover  

DFDS og britiske P&O indbragte Eurotunnel for de britiske konkurrencemyndigheder med krav om, at selskabets færgeaktiviteter blev stoppet og at Eurotunnel som tunneloperatør ville få en alt for stor markedsandel og indflydelse i markedet. En opfattelse, som de britiske myndigheder altså delte.

DFDS har i selskabets forventninger for hele 2013 taget højde for, at Eurotunnel og My Ferry Link vil fortsætte med at sejle, indtil alle muligheder er opbrugt og forbuddet mod at anløbe Dover fra Calais træder i kraft. I realiteten kan Eurotunnel og My Ferry Link fortsætte med at sejle helt frem til april 2014 på grund af de indbyggede tidsfrister efter en endelig afgørelse fra den britiske konkurrencemyndighed. 

Høring skal afgøre striden på Den Engelske Kanal 

MyFerryLink har sat sig på 10 pct af Den Engelske Kanal 

Eurotunnel: Nu står kampen mellem Frankrig og England 

 

 

 

     

 

  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også