Amerikanske afskibere tror på P3 - og er lidt nervøse
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4902601.ece/ALTERNATES/schema-16_9/CMA-CGM-Marco-Polo_Ningbo-Port_2012-11-08-5.jpg)
Der er flere positive tilkendegivelser på P3 blandt de kommentarer, der er indkommet til de amerikanske konkurrencemyndigheder, Federal Maritime Commission (FMC).
Ifølge Journal of Commerce peger sea freight manager ved Logistics International Service, Jonathan Crestot, på, at samarbejdet mellem Maersk Line, MSC og CGA CGM kan føre til bedre service for speditører og virksomheder.
"Vi tror også på, at P3 kan være gavnligt for vores virksomhed og vores kunder, fordi kapaciteten på skibene øges og der kommer flere direkte havneanløb," siger han ifølge det amerikanske medie.
Fristen for at indsende kommentarer udløber i dag, og næste vigtige dato er den 17. september, hvor FMC, EU's konkurrence-generaldirektorat og de kinesiske konkurrencemyndigheder skal holde møde om P3-alliancen, og hvordan man i det hele taget kan sikre den frie konkurrence.
Samme service
Selvom mange af de indsendte kommentarer bærer præg af en positiv tilgang til alliancen, er der fortsat nervøse røster i blandt de forskellige høringssvar. Organisationen Med-American Shippers Association (MASA) noterer, at alliancens store markedsandel risikerer at påvirke deres prisniveauer, selvom de selvsagt ikke må samkøre disse.
"Eftersom de tre rederier vil lægge deres services sammen og tilbyde plads på de samme skibe, vil de ultimativt alle sammen sælge den samme service, hvilket kan blive svært at differentiere fra på baggrund af brands," skriver president Angelo Nino Caponi ifølge Journal of Commerce.
Angelo Nino Caponi peger videre på, at jo mere alliancen kommer til at dække, jo mere sandsynligt er det, at de vil være i stand til at påvirke konkurrencen på markedet.
Ifølge FMC kommer alliancen til at have 42 pct. på Asien-Europa, 24 pct. på Trans-Pacific og mellem 40 og 42 pct. på de atlantiske ruter.
USA udsætter tidsplan for ny Maersk-alliance
Også organisationen National Industrial Transportation League har sendt spørgsmål ind og vil bl.a. gerne vide, hvilken indflydelse de tre rederiers medlemsskab i aftalen 'Transpacific Stabilization Agreement' vil få på alliancen, og hvordan de vil sikre sig, at de ikke kommer til at påvirke hinandens prissætning.
Mødet mellem de tre største konkurrencemyndigheder d. 17. december er ikke det sidste initiativ fra FMC, der også netop har besluttet at stille flere spørgsmål til P3-alliancen, hvilket ifølge FMC vil udskyde rederiernes planlagte opstart i andet kvartal 2014, såfremt samarbejdet bliver godtkendt.
Relaterede artikler
P3 arbejdede med en Plan B for sin lancering
For abonnenter
Rusland og EU i alliance mod shippingkarteller
For abonnenter