Læs sidste uges vigtigste historier fra ShippingWatch
![Foto: Colourbox](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5721931.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Thumbsup-EU.jpg)
Norsk valg og ny bank
Udnævnelsen af den nye norske regering affødte lige fra start en række reaktioner. De norske offshore-virksomheder jublede på ingen måde, mens Kristin H. Holth fra den norske shippingbank, DNB, forholdt sig ret neutralt.
Solberg skuffer olieindustrien: Åbner ikke Lofoten
Norsk olieindustri dybt skuffet over Lofoten-melding
DNB: Rammerne for norsk shipping ligger fast
Med Henning Oldendorff som det mest prominente shippingnavn blev grundstenene til den nye norske shippingbank Maritime & Merchant lagt fredag. Med i bestyrelsen sidder blandt andet danske Klaus Kjærulff.
Oldendorff etablerer ny shippingbank i Oslo
Kjærulffs netværk bag ny shippingbank
![](https://photos.watchmedier.dk/tBYSIW3DYqextNqscr2MADjkixrCIEpjnQfneyDoAtA/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle5433614.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2FKlaus%2520Kj%25C3%25A6rulff.jpg)
EU klar med blåt stempel og nyt direktiv
Efter flere års EU-granskning kom der torsdag eftermiddag afgørende nyt i sagen om tonnageskatten. Vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, kaldte afgørelsen for en milepæl. I en lidt anden boldgade er EU på vej med direktiv, der skal gøre det lettere for skibe og vindmøller at deles om pladsen på verdenshavene.
EU-kommissionen blåstempler tonnageskat
Vindmøller står i vejen for skibstrafikken
Mængden af uren bunker stiger
Det er ikke al den handlede fuel, der kan hældes direkte i skibenes maskiner. Urenheder i form af de såkaldte cat fines udgør et stigende problem, fortæller Norden og Maersk Line.
Sådan sikrer Maersk Line brændstoffet
Norden: Kvaliteten af bunker dalet kraftigt de sidste 10 år
DNVPS: Dårlig bunker vil fortsat udfordre rederne
Skibsingeniører udfordrer med nyt skibskoncept
Skibsingeniørerne i Knud E. Jensen præsenterede onsdag et nyt grønt skibskoncept, som inden for to år skal revolutionere hele reefmarkedet – hvis det står til den administrerende direktør, Finn Wollesen. Med i udviklingsgruppen er den tidligere chef for Lauritzens reefer-forretning, Birger Lindberg Skov.
Knud E Hansen præsenterer grønt skibskoncept
Knud E Hansen udfordrer reefercontaineren
Læs også:
Relaterede artikler
Knud E Hansen udfordrer reefercontaineren
For abonnenter