Læs sidste uges vigtigste historier fra ShippingWatch

Tonnageskatten fik det blå stempel, en ny shippingbank er på trapperne, og så er Maersk Line klar til at sende en stor pulje skibe tilbage til ejerne. Det var nogle af de store historier i den forgangne uge på ShippingWatch.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Norsk valg og ny bank

Udnævnelsen af den nye norske regering affødte lige fra start en række reaktioner. De norske offshore-virksomheder jublede på ingen måde, mens Kristin H. Holth fra den norske shippingbank, DNB, forholdt sig ret neutralt.

Solberg skuffer olieindustrien: Åbner ikke Lofoten 

Norsk olieindustri dybt skuffet over Lofoten-melding 

DNB: Rammerne for norsk shipping ligger fast

Med Henning Oldendorff som det mest prominente shippingnavn blev grundstenene til den nye norske shippingbank Maritime & Merchant lagt fredag. Med i bestyrelsen sidder blandt andet danske Klaus Kjærulff.

Oldendorff etablerer ny shippingbank i Oslo

Kjærulffs netværk bag ny shippingbank

EU klar med blåt stempel og nyt direktiv

Efter flere års EU-granskning kom der torsdag eftermiddag afgørende nyt i sagen om tonnageskatten. Vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, kaldte afgørelsen for en milepæl. I en lidt anden boldgade er EU på vej med direktiv, der skal gøre det lettere for skibe og vindmøller at deles om pladsen på verdenshavene.

EU-kommissionen blåstempler tonnageskat

Vindmøller står i vejen for skibstrafikken

Mængden af uren bunker stiger

Det er ikke al den handlede fuel, der kan hældes direkte i skibenes maskiner. Urenheder i form af de såkaldte cat fines udgør et stigende problem, fortæller Norden og Maersk Line.

Sådan sikrer Maersk Line brændstoffet 

Norden: Kvaliteten af bunker dalet kraftigt de sidste 10 år 

DNVPS: Dårlig bunker vil fortsat udfordre rederne 

Skibsingeniører udfordrer med nyt skibskoncept

Skibsingeniørerne i Knud E. Jensen præsenterede onsdag et nyt grønt skibskoncept, som inden for to år skal revolutionere hele reefmarkedet – hvis det står til den administrerende direktør, Finn Wollesen. Med i udviklingsgruppen er den tidligere chef for Lauritzens reefer-forretning, Birger Lindberg Skov.

Knud E Hansen præsenterer grønt skibskoncept 

Knud E Hansen udfordrer reefercontaineren

Læs også:

Endnu en leder forlader Maersk-selskab

Maersk Line sender strøm af skibe retur til ejer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også