Knud E Hansen præsenterer grønt skibskoncept

Skibsarkitektvirksomheden Knud E. Hansen fra Helsingør har sammen med Stena RoRo og Reefer Intel udviklet et nyt konceptdesign, der skal gøre det lettere og hurtigere for eksempelvis bananskibe at losse og laste på kajanlæg uden containerkraner. Derudover er det nye skibsdesign også godt for brændstoføkonomien, skriver Knud E. Hansen i en pressemeddelelse.
Den nye skibstype er designet til slowsteaming og enhedsomkostningerne kan ifølge skibsarkitektfirmaet reduceres med 40 procent i forhold til andre reeferskibe. I forhold til de eksisterende reefere, vurderer Knud E. Hansen-arkitekterne også, at kapaciteten er 45 procent større, og at losse/laste-tiden kan klares på kun 12 timer, mod nuværende 36-48 timer.
Skibet måler 199 meter i længden, og det er 29 meter bredt. Kapaciteten er i pressemeddelelsen opgjort til i alt 210 feu fordelt i to lag containere.
Ny bulb kan spare stort på brændstof
Relaterede artikler:
MAN: Rederne vil skrue op for gassen
For abonnenter
Portræt: Maritim iværksætter vil tilbage til teknologien
For abonnenter