ShippingWatch

Knud E Hansen præsenterer grønt skibskoncept

I samarbejde med Stena RoRo og Reefer Intel har skibsartikekterne i Knud E. Hansen udviklet et nyt grønt skibskoncept til hurtigere reeferhåndtering. Besparelserne er ifølge virksomheden betydelige.

Skibsarkitektvirksomheden Knud E. Hansen fra Helsingør har sammen med Stena RoRo og Reefer Intel udviklet et nyt konceptdesign, der skal gøre det lettere og hurtigere for eksempelvis bananskibe at losse og laste på kajanlæg uden containerkraner. Derudover er det nye skibsdesign også godt for brændstoføkonomien, skriver Knud E. Hansen i en pressemeddelelse.

Den nye skibstype er designet til slowsteaming og enhedsomkostningerne kan ifølge skibsarkitektfirmaet reduceres med 40 procent i forhold til andre reeferskibe. I forhold til de eksisterende reefere, vurderer Knud E. Hansen-arkitekterne også, at kapaciteten er 45 procent større, og at losse/laste-tiden kan klares på kun 12 timer, mod nuværende 36-48 timer.

Skibet måler 199 meter i længden, og det er 29 meter bredt. Kapaciteten er i pressemeddelelsen opgjort til i alt 210 feu fordelt i to lag containere.

Ny bulb kan spare stort på brændstof

MAN: Rederne vil skrue op for gassen

Portræt: Maritim iværksætter vil tilbage til teknologien  

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Ugens bedste på ShippingWatch

EU kæmper om at blive enig om et prisloft på russisk olie. Containerraterne er faldet gennem gulvet. Ny kritik af CII-indekset. Og så er Carsten Mortensen på vej med ny shippingfond.

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs