ShippingWatch

Ny bulb kan spare stort på brændstof

Gamle containerskibe, der slow-steamer, kan spare fem procent af brændstofforbruget ved at få ændret bulben. Det skriver Ingeniøren.dk.

Foto: World Maritime News

Der kan være markante brændstofbesparelser, hvis containerskibe sejler med den rette bulb. Det skriver Ingeniøren.dk.

For ti år siden blev containerskibe designet til at sejle hurtigst muligt, men i dag har økonomisk krise og højere brændstofpriser fjernet incitamentet fra at sejle hurtigst muligt. Det betyder, at skibene, der blev bygget dengang, kan få en markant brændstofoptimering ved at få ændret på bulben.

Maersk Line har ifølge Ingeniøren.dk skiftet bulben på fem ældre containerskibe og vil ændre bulben på yderligere fem.

"Det er skibe som blev bygget i 2006 og 2008, og dengang var fokus helt anderledes. Derfor er bulben mere kugleformet og ligger højt i vandet for at udviske bovbølgen ved høj hastighed," siger Thomas Eefsen, chef for Fleet Management Services hos Maersk Maritime Technology, til Ingeniøren.dk.

Han vil dog ikke ud med, hvor meget rederiet sparer ved at ændre designet. Til gengæld har klassifikationsselskabet DNV foretaget tests i samarbejde med Daewoo Ship Engineering, der viser, at det er muligt at skære fem pct. af brændstofforbruget med den rigtige bulb.

Digital slæbetank sparer tid og penge 

MAN: Rederne vil skrue op for gassen 

Maersk betaler selv opgradering af indchartrede skibe  

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs