Vindmøller står i vejen for skibstrafikken

Et voksende antal vindmøller på større dybder og en stigning i offshore-aktiviteterne udfordrer sejladsen på blandt andet Nordsøen. Et nyt EU-direktiv kræver øget planlægning af havarealerne, så der også i fremtiden er plads til både lystsejlads, naturbeskyttelsesområder og havneudvidelser.
EU-direktivet forventes at træde i kraft i slutningen af 2014, og i Danmarks Rederiforening er man positiv over for tiltaget, der kan være med til at sikre branchens arbejdsplads i fremtiden.
"Direktivet er nødvendigt, da det vil bidrage til en øget koordinering og forudsigelighed for fremtidens aktører på havet. I den forbindelse er det afgørende for vores medlemmer, rederierne, at de også for fremtiden kan følge deres naturlige sejlruter," siger Danmarks Rederiforenings offshoremedarbejder, chefkonsulent Hilmar Eliasen i en meddelelse.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage - gratis!
”Ud over brændstof- og tidsaspekterne, er der det særlige forhold ved arbejdet med havvindmøller, at vejrforholdene og bølgehøjden er så afgørende. Vinduet, man fartøjerne kan arbejde i, er allerede lille og skal nødig blive mindre ved at bevægeligheden indskrænkes,” tilføjer han.
Senest har rederiforeningen deltaget i en temadag, som blev afholdt af Dansk Selskab for Marinbiologi og Naturstyrelsen, og her blev det blandt andet drøftet, hvordan koordineringen af havnearealerne skal foregå.
Vindmølle-rederi: Branchen tvunget til specialisering