Endnu en leder forlader Maersk-selskab

Det Maersk-ejede logistikselskab Damco, der er inde i en større omstillingsfase, mister nu også sin finansdirektør Pernille Fabricius. For nylig annoncerede topchefen Rolf Habben Jansen sin afgang.

Offshore-rederiet Topaz Energy, der opererer i Mellemøsten og Det Kaspiske Hav og har den tidligere Svitzer-chef Rene Kofod-Olsen som CEO, har hentet Damcos finansdirektør Pernille Fabricius ind som ny CFO.

Dermed har det Maersk-ejede logistikselskab Damco med hovedkvarter i Haag på kort tid mistet både sin øverste chef Rolf Habben-Jansen, der skal være ny topchef i tyske Hapag-Lloyd fra foråret 2014, og nu også sin finansdirektør Pernille Fabricius.

Eks-Svitzerchef: Branchen er selvdestruktiv 

Rene Kofod-Olsen (foto) blev i sommeren 2012 ansat som CEO i Topaz Energy, et datterselskab af Renaissance Services, efter 18 år i A.P. Møller - Mærsk, herunder en periode som global HR-chef i bjærgnings- og supportselskabet Svitzer, hvor han også var en del af selskabets globale ledergruppe.

Foto: Topaz Energy and Marine
Foto: Topaz Energy and Marine

Pernille Fabricius kommer til Topaz med 25 års logistik- og shippingerfaring, og hun er oprindelig uddannet cand.merc.aud fra Copenhagen Business School, CBS, og har fornylig taget en MBA-uddannelse.

Følg med i shipping - læs ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt - prøv det gratis i 40 dage

Topaz Energy har hovedsæde i Dubai og opererer en flåde på godt 90 offshore-fartøjer.

Rolf Habben Jansen, der har været chef for Damco siden 2009, skal være ny administrerende direktør for containerrederiet Hapag-Lloyd fra 1. juli 2014.

Damco er et selskab i Mærsk Gruppen og står for transport- og logistikløsninger. Selskabet, der for nylig flyttede sit hovedkvarter fra København til Haag i Holland, havde i 2012 et overskud på 320 mio. kr. ud af en  omsætning på 19 mia. kroner.

Omstilling i Damco

Damco, der er et af verdens største logistikselskaber, er i en global omstillingsproces med mindre fokus på standardydelser, som mange selskaber tilbyder i dag, til i højere grad at håndtere hele forsyningskæder og mere komplekse opgaver.

Indtjeningen og driftseffektiviteten skal op, og forretningen skal gøres mere simpel, hvis ambitionen om plads i den globale Top-5 skal nås i 2014, sagde Rolf Habben Jansen i et interview med ShippingWatch i juni 2013:

"Kundekravene bliver mere komplekse og logistikfirmaer er nødt til at være i stand til at servicere dem. Det er vores ”sweet spot”. Vi er gode til at håndtere både simple kunder samt de mere komplekse aktører, der gerne vil have hele deres forsyningskæde håndteret. For at vi kan bygge vores organisation op om denne fordel, kræver det, at vi reviderer vores set-up."

"Især den måde vores egne teams samarbejder imellem afsendelsessted og destination. Vi er i fuld gang med det, og vi ser på mulighederne for at udvide samtidig med, at vi forbedrer vores forretningsprocesser og finder måder, hvor vi kan bruge IT til bedre at betjene kunderne," sagde Rolf Habben Jansen.

Stor opgave venter Damco-chef i Hapag-Lloyd 

Svitzer-chef til tops hos konkurrenten  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også