Niels Smedegaard: To sten ryddet af vejen for DFDS

I Niels Smedegaards udlægning var det en lille sten, der blev ryddet af vejen, da de britiske konkurrencemyndigheder, Office of Fair Trading (OFT), sent fredag sagde god for samarbejdet mellem det danske rederi og det svenske speditørselskab, Ntex.
Det var rederiets udmelding fra marts i år om en udvidelse af aftalen med NTEX om transport af trailere mellem Sverige og England, der fik OFT til at indlede en undersøgelse. Måske specielt fordi det senere kom frem, at North Sea RoRo, et rederi NTEX ellers startede i januar 2012 for at gå i direkte konkurrence med DFDS på Nordsøen, drejede nøglen om. Derfor havde OFT mistanke om, at der reelt kunne være tale om en aftale, der kunne sidestilles med en fusion.
North Sea RoRo lukker og slukker på England-Sverige
Men det er myndighederne kommet frem til, at der ikke er, og at aftalen, som DFDS mener vil forbedre rederiets resultat med 50 mio. kr. i år, kan fortsætte.
Samme opfattelse som DFDS
Blåstemplingen fra de britiske myndigheder kommer kun få måneder efter, at konkurrencemyndighederne bakkede DFDS og P&O Ferries op i striden på Den Engelske Kanal mod MyFerryLink, der er ejet af Eurotunnel. Den sag er indtil videre endt med, at MyFerryLink har fået forbud mod at sejle på Kanalen ud fra Dover. Niels Smedegaard er derfor meget tilfreds med, at konkurrencemyndighederne igen har samme udlægning af markedet som DFDS, selvom balladen på Kanalen er en anden og væsentlig mere alvorlig sag for rederiet.
DFDS ser større effekt fra NTEX-aftale på sigt
"Det er rart, at nogle har samme opfattelse som os, specielt når det gælder konkurrencesituationen på Kanalen, hvor MyFerryLink tilsyneladende bevidst er gået ind for at tvinge os ud af markedet med en aggressiv prispolitik. Ntex-aftalen er vi også tilfredse med, men vi ser det lidt som en non-event, da myndighederne, som forventet, ikke mener der er problemer i aftalen," siger Niels Smedegaard til ShippingWatch.
DFDS' nye aftale med NTEX udløste i marts en opjustering af rederiets forventninger til driftsresultatet (EBITDA) før særlige poster med 50 mio. kr. til 1100-1300 mio. kr. for 2013.
Sagen på Den Engelske Kanal er dog appelleret af MyFerryLink og vil blive afgjort ved en høring i september. Offentliggørelsen af afgørelsen har været forventet at kunne falde i starten af oktober, men Niels Smedegaard vurderer nu, at man godt kan komme hen mod slutningen af året, før appelinstansen, Competition Appeal Tribunal, fortæller omverden om sin afgørelse.
Konkurrencekontor tjekker DFDS' guldrute
Konkurrencekontor vil se DFDS-aftale med speditører
DFDS får grønt lys til vigtig Nordsø-aftale