ShippingWatch

Konkurrencekontor vil se DFDS-aftale med speditører

Den britiske konkurrencemyndighed Office of Fair Trading (OFT) har de seneste måneder stillet en række spørgsmål om den aftale, DFDS tidligere i år indgik med svenske Ntex, bekræfter DFDS' topchef Niels Smedegaard over for ShippingWatch.

De britiske konkurrencemyndigheder har i de seneste måneder stillet flere spørgsmål til DFDS i forbindelse med rederiets aftale tidligere i år med det svenske speditørselskab Ntex om transport af trailere mellem Gøteborg og Immingham. Det oplyser CEO Niels Smedegaard til ShippingWatch efter at det for kort tid siden kom frem, at den britiske konkurrencemyndighed Office of Fair Trading (OFT) nu ser nærmere på fragtaftalen og har stillet spørgsmål til indholdet af aftalen.

Ntex stod bag det konkurrerende rederi North Sea RoRo, der efter aftalen mellem DFDS og Ntex efterfølgende drejede nøglen om efter at have sejlet i direkte konkurrence med DFDS siden januar 2012.

DFDS ser større effekt fra NTEX-aftale på sigt 

"Vi har fået en række spørgsmål i maj og begyndelsen af juni fra Office of Fair Trading, som vi har svaret på. Der er ikke tale om nogen fusion. Vi har haft en bedre frekvens, og Ntex, der har været aktionær i North Sea RoRo, skiftede til os og derfor måtte lukke, fordi deres største kunde besluttede sig for en anden model," siger Niels Smedegaard.

I et notat dateret 28. juni skriver Office of Fair Trading ifølge Ritzau Finans, at man overvejer, om denne aftale har resulteret i oprettelsen af en fusion, der hører under bestemmelsen i Enterprise Act for 2002, og i bekræftende fald, om dette har medført eller kan forventes at medføre en
væsentlig formindskelse af konkurrencen i ethvert marked eller markeder inden for varer og services i Storbritannien.

 

"Vi formoder, at Office of Fair Trading vender tilbage og siger, at der ikke er tale om en fusion. Jeg opfatter det som en normal procedure, når der sker ændringer i markedet. Vi opfatter aftalen med Ntex som en almindelig kundeaftale," siger Niels Smedegaard, der ikke er bekendt med, om den britiske konkurrencemyndighed har modtaget klager, efter at DFDS igen er blevet alene på den vigtige rute mellem Gøteborg og England, der traditionelt har været en af rederiets mest lukrative ruter.

North Sea RoRo lukker og slukker på England-Sverige 

"Det er klart, at vi i dette forløb har rådført os løbende med advokater, når vi har en position, som vi har, på denne rute, for at sikre os, at vi ikke gør noget, vi ikke må eller kan gøre" siger Niels Smedegaard, og understreger, at sagen havde været en anden, hvis DFDS havde forsøgt at købe North Sea RoRo.

Office of Fair Trading har bl.a. stillet spørgsmål til den kontrakt, DFDS har indgået med svenske Ntex.

DFDS er i forvejen bekendt med den britiske konkurrencemyndighed, men fra en anden vinkel. Rederiet klagede tidligere i år sammen med rederiet P&O over Eurotunnels nye færgeaktiviteter i Den Engelske Kanal - og fik medhold.

Konkurrencemyndighed tjekker DFDS' guldrute 

Speditører: Vi fik en god aftale med DFDS 

DFDS: Meget positiv udvidelse på Nordsøen 

DFDS hæver forventninger efter ny aftale med svenskere 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs