DFDS: Meget positiv udvidelse på Nordsøen
Det er særdeles tilfredsstillende for DFDS, at selskabet har fornyet og udvidet en aftale med NTEX om shipping af trailere på ruten Gøteborg Immingham/Tilbury, efter at NTEX for godt et år siden valgte at gå egne veje og gå i direkte konkurrence med DFDS på Nordsøen.
Med begrundelsen for høje priser startede NTEX eget fragtrederi under navnet North Sea RoRo, men med dagens udvidelse af den eksisterende aftale med DFDS, ser NTEX igen ud til at kigge det danske selskabs vej.
"Det er meget positivt for os, for det er en stor udvidelse af mængden på ruten. Det er et meget positivt tegn på ruten, som vi tager rigtig godt i mod, for det er jo ikke ligefrem fordi, at markedet er buldrende på Nordsøen. Der er faktisk recession på den engelske del, siger Gert Jakobsen, kommunikationsdirektør hos DFDS, til Ritzau Finans og uddyber:
Kostede dyrt på omsætningen
"Vi har talt med NTEX løbende, for de har jo hele tiden været kunde hos os, og vi har haft væsentlige mængder fra dem."
Da NTEX så alligevel valgte at tage konkurrencen op med DFDS gennem North Sea RoRo i januar 2012, kostede det dyrt på omsætningen og driften for DFDS, der med den nye forlængelse og udvidelse har opjusteret sine forventninger til 2013, så der nu ventes et driftsresultat (EBITDA) før særlige poster på 1100-1300 mio. kr. mod tidligere ventet 1050-1250 mio. kr.
"Vi lagde ud med at sige, at det kostede os 100 mio. kr., da North Sea RoRo gik ind på ruten. Nu har vi så hævet vores forventninger med 50 mio. kr., og det er fordi, at Nordsø-markedet ikke er så godt, som det burde være. Det har udviklet sig skuffende siden da og er præget af svage rater og recession på den engelske del, siger Gert Jakobsen.
DFDS hæver forventninger efter ny aftale med svenskere
DFDS får ny adm. direktør i Frankrig
Relaterede artikler:
DFDS parat til at udbygge flåde mod Rusland
For abonnenter
DFDS: Vores tab på Kanalen er betydelige og uholdbare
For abonnenter