"Korruption udfordrer den globale containerindustri"

Det internationale netværk i shippingbranchen mod korruption - MACN - vokser støt. Et af de nye medlemmer er Hamburg Süd: "Korruption er en udfordring for global containerfart," fastslår rederiet over for ShippingWatch.
Foto: Svilen Milev / Stock.Xchng
Foto: Svilen Milev / Stock.Xchng

Flere og flere shippingvirksomheder er gået med i arbejdet mod korruption i branchen. Det ses konkret på møderne i shippingbranchens anti-korruptionsnetværk MACN, hvor antallet af medlemmer er steget. Alene i år har netværket, der i disse dage holder møde i København, fået elleve nye medlemmer.

Det er rederier som Maersk Line, der var initiativtager til netværket, der er medlem, men også leverandører og organisationer er blandt de i alt 26 medlemmer, og sådan skal det gerne blive ved fortæller formand for netværket Travis J. Winslow, der arbejder som Ethics & Corporate Compliance Director i krydstogtrederiet Carnival Corporation & PLC.

Analyse: Korruption forsinker containere 

"Den store mulighed ved MACN er at udvide netværket. Vi skal blive endnu større, så vi får en øget styrke og konsistens på tværs af de forskellige dele af den maritime sektor. Det vil øge vores egen indflydelse på projekter og give større gennemslagskraft," fortæller han til ShippingWatch.

Det har indtil nu været sparsomt, hvor meget information netværket har kunnet give om sine aktiviteter. Dels fordi anti-korruption er et meget følsomt emne, dels fordi netværket siden etableringen i 2011 har været i en fase præget af etablering og diskussion for at finde et fælles fodslag blandt medlemmerne. Men flere konkrete projekter er i gang - for det første et pilotprojekt i Nigeria, som der ventes afrapportering på i sensommeren, og der derfor ikke kan fortælles mere nyt om nu. Og dels med et træningsprogram for medlemsvirksomhedernes ansatte.

Rederier fokuserer på anti-korruption 

"Vi er i gang med at skabe et træningsprogram i anti-korruption, som kan bruges på tværs af medlemsvirksomhederne. Et træningsprogram er noget, vi alle skal bruge, men ved at dele omkostningerne og samtidig skabe et solidt fælles redskab opnår vi en dobbelt gevinst," siger Travis J. Winslow.

Derudover er netværket også i gang med at arbejde med kommunikation til nye medlemmer og interessenter om netværket, der som nævnt hidtil ikke har været synderligt synligt.

Et af de nye medlemmer i MACN er Hamburg Süd, der tilsluttede sig netværket for et par måneder siden. Hamburg Süd er det eneste container-linjerederi, der er med i netværket ud over Maersk Line, og i rederiet kan man allerede se fordelene ved at arbejde i et forum blandt kolleger og konkurrenter frem for alene alle former for korruptionen.

Danske rederier med i nyt globalt netværk mod korruption

"Vi oplever korruption som en udfordring for hele den globale containerindustri. Hvis man forestiller sig, at vi som virksomhed skulle klare det alene, ville effekten ikke være særlig stor. Sammen i et industrinetværk kan vi gøre en større forskel. Vi håber sådan set at kunne gøre en forskel ved at være sammen om arbejdet," siger Andreas Barthel, der arbejder i afdelingen Compliance Organization hos Hamburg Süd.

Maersk Line bliver ofte fremhævet som det gode eksempel på at gå forrest med bæredygtighedsinitiativer og CSR-spørgsmål som anti-korruption, og det er en ære Hamburg Süd også gerne vil give Maersk Line i tilfældet med MACN. Nu håber det tyske rederi, at andre konkurrenter end dem selv vil gå med i arbejdet mod korruption.

Maersk Line: Vi kan ikke bekæmpe korruption alene 

"Jeg ville ønske, at vi havde endnu mere opbakning fra de andre linjerederier. Jeg tror, at det kun er et spørgsmål om tid, før vi får det, især fordi netværket ikke har stået så meget frem offentligt indtil nu. På sigt tror jeg, at flere vil komme til samme konklusion som os og se fordelene ved at deltager," siger han til ShippingWatch.

Det tyske selskab RWE Supply & Trading (RWEST), som driver en bulkflåde til transport af energi, er i lighed med Hamburg Süd nyt medlem.

"At gå med i MACN står som både et bevis på at arbejde mod korruption i alle dets former såvel som at lade RWEST lære, dele og bidrage til udviklingen af "best practices" i håndteringen af korruption i den maritime industri," siger Iain Platfoot Legal Counsel i Shipping til ShippingWatch.

Transparency International roser Maersks anti-korruptions udspil 

Han vurderer, at RWE Supply & Trading kan bidrage med et særligt fokus i arbejdet med anti-korruption:

"RWEST bringer et unikt perspektiv til MACN i forhold til at arbejde med korruptionsspørgsmål, fordi selskabet både chartrer skibe og sender last afsted som befragter," siger Iain Platfoot.

Netop ikke kun at fokusere på redernes rolle, men også hele forsyningskæden bag rederierne, er et af formålene med MACN, har netværket tidligere meldt ud, og det er også det fokus, Hamburg Süd er interesseret i at udbrede.

Maersk Line: Udbredt korruption rammer shipping hårdt

Medlemmerne af MACN er for nuværende AS Klaveness Chartering, BP Shipping Ltd., Carnival Corporation & plc, Clipper Group, Gearbulk, Grieg Star, Hamburg Süd, Hoegh Autoliners, J. Lauritzen, Maersk Line, Maersk Tankers, Norden, Nordic Tankers, TORM, Petroleum Geo Services (PGS), RWE Supply & Trading, Teekay Corporation og Wallenius Wilhelmsen Logistics. De associerede medlemmer er udover Danmarks Rederiforening, BHP Billiton, DA-Desk, Kuehne+Nagel, Morgan Stanley, Inchcape Shipping Services, Intertanko og Norwegian Ship Owners Association (NSA).

Rederiforeningen med i netværk mod korruption

Rederier: Åbenhed skal gavne forretningen

Åbenhed: Antikorruption på dagsordenen hos MACN 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også