ShippingWatch

Danske rederier med i nyt globalt netværk mod korruption            

Flere danske rederier er initiativtagere til det nye internationale antikorruptionsnetværk MACN. Netværkets formål er at bekæmpe korruption internt i rederibranchen, og også  at lægge pres på politikere og internationale organisationer.

Et nyt internationalt netværk vil fra juli officielt begynde arbejdet med at bekæmpe korruption i shippingbranchen. Flere danske rederier er initiativtagere til netværket MACN - Maritime Anti-corruption Network.

MACN har endnu ikke lagt sin handlingsplan frem, men det er rederiernes arbejde med at bekæmpe korruption globalt, der er i højsædet. I udgangspunktet skelner branchen skarpt mellem bestikkelse og de såkaldte "facilitation payments" i form af smågaver. Bestikkelse skal totalt udryddes og er ulovligt, mens facilitation payment eller ”smøringsmidler” er normal kutyme mange steder. Men smøringen er også problematisk.

”Facilitation payments er et samfundsproblem, da det bremser økonomisk bæredygtig udvikling,” siger Maria Bruun Skipper (foto), chefkonsulent i Danmarks Rederiforening, der er med i MACN-arbejdet.

Ikke kun industriens ansvar

Ud over rederiernes indsats indadtil er planen derfor også at lægge pres på politikere og organisationer globalt set.

"Det er et vigtigt skridt, at rederier nu er gået sammen og starter samarbejdet med en gruppe af rederier. Men arbejdet skal på sigt bredes ud. Det her er ikke kun industriens ansvar, men kræver også en holdningsændring i de enkelte samfund. Et enkelt rederi kan eks. gøre en indsats med træning af sine ansatte, en sektor kan gå sammen og danne fælles front, men det er først, når myndigheder og lovgivere er med, at korruption på sigt for alvor kan udryddes," siger Maria Bruun Skipper.

Dansk fremsynethed

De danske rederier vil have meget at bidrage med til netværket, fordi flere danske rederier længe har arbejdet med korruptionsbekæmpelse – blandt andet ved tilslutning til FNs principper UN Global Compact, fortæller Maria Bruun Skipper.

"De danske rederier er store, har kontorer over hele verden og en tidlig tradition for at tage social ansvarligheds-problematikker op. Det har klart en effekt, at et rederi som Maersk Line går med i MACN og forsøger at påvirke andre og lave politik på korruptionsområdet. Det er et kæmpe problem, som netværket har taget fat på og sigtet er, at angribe det ved roden," siger Maria Bruun Skipper.

MACNs arbejde vil i begyndelsen primært rette sig mod den blå verden og dens samarbejdspartnere

"Anti-korruption handler også om at tage fat i leverandørkæden og havnene," siger Maria Bruun Skipper.

CSR fik Torm i gang med anti-korruption 

Maersk Line: Udbredt korruption rammer shipping hårdt

Maersk Line: Vi kan ikke bekæmpe korruption alene 

Transparency International roser Maersks anti-korruptions udspil 

 

Mere fra ShippingWatch

To flydende gasterminaler rykker til Europa

Europa kan se frem til at modtage to flydende terminaler til import af LNG i de kommende måneder for at erstatte gas fra Rusland. Blandt andet vil Golar LNG omdanne et LNG-tankskib til en terminal.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs