Søfartens Ledere: Rederier har truet ansatte til tavshed

DIS-sagen er eskaleret voldsomt. Søfartens Ledere anklager nu DFDS og Royal Arctic Line for at have truet de skibsførere, der var udset til at føre sagen mod rederierne, til tavshed.
AF TOMAS KRISTIANSEN

Konflikten mellem Søfartens Ledere og Rederiforeningen tager nu en dramatisk drejning. Få uger efter at have sendt stævninger til de to rederier DFDS og Royal Arctic Line i striden om Danmarks Internationale Skibsregister (DIS) anklager Søfartens Ledere i dag over for ShippingWatch de to rederier for at have truet de skibsfører, der skulle føre sagen, til tavshed.

Faktum er, at de fleste af de kaptajner og skibsførere, der skulle lægge navn til sagen på vegne af Søfartens Ledere, har trukket sig. Advokat i Søfartens Ledere, Pernille Sædam Marstal (billedet), siger:

"Under direkte, personlige og verbale trusler, lykkedes det i første omgang DFDS at presse sin skibsfører, der har mange års ansættelse i rederiet, til at trække sig ud af retssagen."

Personlige samtaler

Ifølge Søfartens Ledere har Royal Arctic Line haft den skibsfører, der var udset til at repræsentere medarbejderne i  det dansk/grønlandske rederi til en samtale om sagen. Det førte angiveligt til, at endnu flere skibsførere ønskede at komme på stævningen. Det betød, at der efterfølgende - ifølge organisationen - har været personlige samtaler med hver enkelt i hhv. Aalborg og Nuuk.

"Udover at rederiet forsøger at presse den enkelte skibsfører på sin ansættelse og karriere, må vi også konstatere, at rederiet forsøger at fratage skibsførerne deres rettigheder og frihed til at stå sammen i et fagligt fællesskab. Det gjorde rederiet ved at forlange svar fra de enkelte skibsførere om, hvorvidt de efter samtalerne vil trække sig fra sagen eller lade være – og se en uvis fremtid i øjnene – inden de alle havde været til individuelle samtaler og haft mulighed for at snakke sammen, siger Pernille Sædam Marstal og fortsætter:

Dybere grøfter

"Vi mener ikke det, der er foregået, er hverken rimeligt, loyalt eller værdigt over for rederiets skibsførere, og vi frygter, at der vil blive påført større skade og gravet dybere grøfter i samarbejdet mellem rederiet og dets skibsførere end godt er.

Striden har betydet, at Søfartens Ledere har trukket samtlige skibsførere i Royal Arctic Line ud af stævningen – på nær to. I DFDS er der nu to konkrete medarbejdere bag sagen, skibsføreren har trukket sig.

Den egentlige tvist mellem de to parter handler om, hvorvidt personer ansat på skibe i DIS skal have reguleret deres nettoløn, når der sker ændringer af personskatten i Danmark. Således mener Søfartens Ledere, at de danske skibsofficerer i DIS har mistet kompensation for de skattelettelser, andre danske lønmodtagere fik i 2010 i forbindelse med skattereformen Forårspakke 2.0.

Også fagforeningerne imellem har sagen ført til konflikter. CO-Søfart er på den ene side enig i, at de DIS-ansatte på skibene skal have en kompensation for de ændrede skatteregler. Men den retssag, som nu bliver indledt, kan blive meget skadelig for DIS, har CO-Søfart oplyst tidligere.

Uenige

Der har været et længere forløb som optakt til sagen, hvor Danmarks Rederiforening og Søfartens Ledere har forsøgt at finde en løsning på sagen, men uden held. Vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Pia Voss, har tidligere sagt til ShippingWatch om sagen:

"Helt grundlæggende er vi jo uenige i sammenhængen mellem skattesystemet og DIS-nettolønnen, hvilket jo er det, sagen handler om. Deres synspunkt er, at det drejer sig om, hvorvidt deres nettoløn skal reguleres, når der sker ændringer i personskatten. Der må jeg bare sige, at det er vi grundlæggende uenige om.

ShippingWatch vil få kommentarer til den seneste udvikling i sagen fra de to rederier senere.

DFDS: Kaptajnen er ledelsens mand og skal holde sig fra stævninger 

Skibsfører i DIS-sagen: Jeg blev fritaget for tjeneste 

Skibsofficererne: Vi står fast 

Royal Arctic Line vil genopbygge tilliden til skibsførerne 

Søfartens Ledere lægger sag an mod danske rederier

Rederne: Søfartens Ledere har en dårlig sag

Søfartens Ledere stævner DFDS og Royal Arctic Line

Royal Arctic Line: Stævning er ren principsag

DFDS: Stævning betyder ingenting for os 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også