Søfartens Ledere lægger sag an mod danske rederier
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3004662.ece/ALTERNATES/schema-16_9/j2sfritz%2520ganzhorn04.jpg)
Søfartens ledere vil gå rettens vej for at gøre op med, hvad de karakteriserer som ulovlig statsstøtte til de danske rederier. Udfaldet af retssagen kan have store konsekvenser for Dansk Internationalt Skibsregister, mener Søfartens Ledere.
"Når rederierne afviser at fastsætte de søfarendes nettohyrer under hensyntagen til skattefritagelsen, forbryder de sig ikke blot imod Lov om beskatning af søfolk § 5, men også EU-traktatens artikel 107 og EU's godkendelse af DIS-ordningen som lovlig statsstøtte," skriver Søfartens Ledere i en pressemeddelelse.
Sagen er i følge Søfartens Ledere opstået, fordi rederierne i Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen af 2010 siden 2009 ikke har ville regulere nettolønningerne i DIS, som Søfartens Ledere mener skal ske, når der sker en ændring i det danske skattesystem. Danmarks Rederiforening afviste i følge Søfartens Ledere den 6. marts at foretage yderligere forhandlinger om emnet.
"Det er i min verden uforståeligt, at de ansvarlige ministre ikke interesserer sig for en sag, der kan ende som ulovlig statsstøtte. Når Skatteministeriets egne specialkonsulenter siger, at nettohyren i DIS skal op, når skatten sættes ned, og at støtte til rederierne – ud over værdien af skatten – er ulovlig statsstøtte, så ville jeg som minister gøre alt for at sikre mig, at Danmark – med redernes forvaltning af ordningen – er på den rigtige side af EU-lovgivningen," siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.
Forårspakke ledte til tvist
Tvisten opstod, da Forårspakke 2.0 trådte i kraft ved indgangen til 2010 hvor mellemskat og marginalskat blev reduceret med 7,5 pct. Den ændring tilfalder dog ikke søfolk i DIS, da de aflønnes med en nettoløn, der svarer til løn efter skat, og rederierne sparer derfor skatteudgiften på lønnen, hvilket Søfartens Ledere ser som en statsstøtte til rederierhvervet.
Det mener Søfartens Ledere kan have konsekvenser for DIS.
"Hvis nettolønnen i DIS ikke reguleres i overensstemmelse med de aktuelle ændringer i skattesatserne, opnår rederierne, ifølge Skatteministeriet, en økonomisk fordel, der er større end den højst tilladte statsstøtte til lønomkostningerne," skriver Søfartens Ledere.
"Jeg ved ikke, hvad EU-kommissionens eventuelle interesse vil afstedkomme, hvilke konsekvenser den vil have for DIS-ordningen, rederierne og ministeren, eller hvor mange penge det vil dreje sig om i eventuel bod og tilbagebetaling. Men alene medlemmer af Søfartens Ledere mangler, ifølge vores beregninger, en samlet regulering af deres lønninger på omkring 115 mio. kr. siden 2010," udtaler Fritz Ganzhorn.