En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
15.03.2012kl. 15.37

Søfartens Ledere lægger sag an mod danske rederier

De danske rederier bryder EU's regler for statsstøtte ved at fastsætte søfolks nettolønninger, mener Søfartens Ledere. Organisationen vil derfor lægge sag an om danske søfolks rettigheder og ulovlig statsstøtte, hvilket vil ske inden for de kommende uger.
af JAKOB VESTERAGER

Søfartens ledere vil gå rettens vej for at gøre op med, hvad de karakteriserer som ulovlig statsstøtte til de danske rederier. Udfaldet af retssagen kan have store konsekvenser for Dansk Internationalt Skibsregister, mener Søfartens Ledere.

"Når rederierne afviser at fastsætte de søfarendes nettohyrer under hensyntagen til skattefritagelsen, forbryder de sig ikke blot imod Lov om beskatning af søfolk § 5, men også EU-traktatens artikel 107 og EU's godkendelse af DIS-ordningen som lovlig statsstøtte," skriver Søfartens Ledere i en pressemeddelelse.

Sagen er i følge Søfartens Ledere opstået, fordi rederierne i Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen af 2010 siden 2009 ikke har ville regulere nettolønningerne i DIS, som Søfartens Ledere mener skal ske, når der sker en ændring i det danske skattesystem. Danmarks Rederiforening afviste i følge Søfartens Ledere den 6. marts at foretage yderligere forhandlinger om emnet.

"Det er i min verden uforståeligt, at de ansvarlige ministre ikke interesserer sig for en sag, der kan ende som ulovlig statsstøtte. Når Skatteministeriets egne specialkonsulenter siger, at nettohyren i DIS skal op, når skatten sættes ned, og at støtte til rederierne – ud over værdien af skatten – er ulovlig statsstøtte, så ville jeg som minister gøre alt for at sikre mig, at Danmark – med redernes forvaltning af ordningen – er på den rigtige side af EU-lovgivningen," siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.

Forårspakke ledte til tvist

Tvisten opstod, da Forårspakke 2.0 trådte i kraft ved indgangen til 2010 hvor mellemskat og marginalskat blev reduceret med 7,5 pct. Den ændring tilfalder dog ikke søfolk i DIS, da de aflønnes med en nettoløn, der svarer til løn efter skat, og rederierne sparer derfor skatteudgiften på lønnen, hvilket Søfartens Ledere ser som en statsstøtte til rederierhvervet.

Det mener Søfartens Ledere kan have konsekvenser for DIS.

"Hvis nettolønnen i DIS ikke reguleres i overensstemmelse med de aktuelle ændringer i skattesatserne, opnår rederierne, ifølge Skatteministeriet, en økonomisk fordel, der er større end den højst tilladte statsstøtte til lønomkostningerne," skriver Søfartens Ledere.

"Jeg ved ikke, hvad EU-kommissionens eventuelle interesse vil afstedkomme, hvilke konsekvenser den vil have for DIS-ordningen, rederierne og ministeren, eller hvor mange penge det vil dreje sig om i eventuel bod og tilbagebetaling. Men alene medlemmer af Søfartens Ledere mangler, ifølge vores beregninger, en samlet regulering af deres lønninger på omkring 115 mio. kr. siden 2010," udtaler Fritz Ganzhorn.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Liselotte Sabroe
Container

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.
  • Morten Bødskov bliver ny erhvervsminister med ansvar for dansk skibsfart
  • Overvismand: Statsstøtten til rederierne koster samfundet velstand

For abonnenter

Foto: Wallenius Wilhelmsen
Rederier

Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Havne

Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Miljø & Politik

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

For abonnenter

Henrik Ramskov er en af fire partnere i ejerkredsen bag Navigare Capital Partners, som har flere danske pensionskasser som investorer. | Foto: Pr / Navigare Capital Partners
Tank

Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib

For abonnenter

Læs også

Hamburg Süd blev grundlagt i 1871 og er kendt for sine røde skibe. | Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix
Container

Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd

Det har skabt stor debat i shippingindustrien, at Maersk pensionerer navnet på Hamburg Süd og en stribe andre datterselskaber.

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

Det er især den vigtige søfragtforretning, som bidrager til, at Maersk for anden år i træk har sat dansk rekord for overskud.

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Container

Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne

Der er ikke umiddelbart lagt op til fyringer i Maersk, men omkostningerne skal ned ovenpå pandemiens fest, siger topchef Vincent Clerc.

For abonnenter

Job

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Senior Financial Controller

  • Vessel Manager Marine and QA

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar – 19.42
  • Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land – 15.37
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 15.03
  • Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring – 14.17
  • Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib – 14.01
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 13.21
  • Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne – 12.11
  • 2020 Bulkers optimistisk for det kommende år trods fald – 11.49
  • Oliepriserne bliver understøttet af nye tal om lagrene – 10.44
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 10.31
  • Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter – 09.28
  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 09.09
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 08.02
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 07.53
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 07.43
Flere nyheder

Job

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Senior Financial Controller

  • Vessel Manager Marine and QA

Se flere jobs

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Scrum Master with a practical approach

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge