Søfartens Ledere stævner DFDS og Royal Arctic Line

Søfartens Ledere har nu afsendt stævninger til to rederier i Danmarks Rederiforening, som organisationen tidligere har truet med. Dermed er første officielle skridt mod en egentlig retssag om regulering af nettolønninger i DIS taget.
Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

DFDS og Royal Arctic Line har modtaget et kedeligt brev. Torsdag den 3. maj afsendte Søfartens Ledere nemlig stævningen til de to rederier i Danmarks Rederiforening. Dermed er retssagen om regulering af nettolønninger i DIS (Danmarks Internationale Skibsregister) i sin indledende fase.

"Vi glæder os til, for første gang at se rederiernes juridiske argumenter for, hvorfor nettolønnen i DIS ikke skal reguleres, når skattesystemet i Danmark ændres så væsentligt, som det er tilfældet i disse år," udtaler Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.

De to konkrete rederier stævnes, fordi Danmarks Rederiforening som helhed ikke kan stævnes, ligesom stævningen har navngivne medllemmer af Søfartens Ledere som stævnere, selvom det er Søfartens Ledere, der vil køre sagen.

Ganzhorn mener, at argumenterne ind til nu kun har drejet sig om den generelle konkurrencesituation på verdensmarkedet, samt at de søfarende i forvejen har en god løn, og at rederiernes økonomier er trængte.

Tvisten handler om, hvorvidt personer ansat på skibe i DIS skal have reguleret deres nettoløn, når der sker ændringer af personskatten i Danmark. Således mener Søfartens Ledere, at de danske skibsofficerer i DIS har mistet kompensation for de skattelettelser, andre danske lønmodtagere fik i 2010 i forbindelse med skattereformen Forårspakke 2.0.

"Ligesom alle andre danskere, er de søfarende blevet pålagt nye afgifter og har fået reduceret deres fradragsmuligheder. Det skete som følge af den store skattereform ”Forårspakke 2.0” i 2010, men uden at de søfarende fik del i samme reforms skattelettelser," siger Fritz Ganzhorn.

Ingen interesse fra politikere

Ifølge Fritz Ganzhorn har Søfartens Ledere oplevet en manglende interesse fra politikerne.

"Forløbet indtil nu har efterladt vores medlemmer med en opfattelse af, at staten, ministre og Folketing ikke interesserer sig for forvaltningen af statsstøtten, og at rederierne bare kan sige ”nej” til at følge intentionerne i DIS-ordningen, siger Fritz Ganzhorn.

Og derfor skal retssagen også have fokus på DIS som en statsstøtteordning, "der skal tilgodese den enkelte sømands rettigheder, og ikke kun være et selvregulerende system, som er forvaltet af rederierne uden interesse fra staten," skriver Søfartens Ledere i en pressemeddelelse.

DIS skal ikke nedlægges

Men retssagen er ikke et udtryk for, at hverken DIS eller nettolønsordningen i samme skal nedlægges, understreger Fritz Ganzhorn.

"Det handler derimod om at få retstilstanden vendt om, så det bliver klart, at nettolønnen i DIS skal reguleres, når der sker ændringer af personskatten i Danmark. Lykkes det, vil rederierne være nødt til at indgå i reelle forhandlinger om, hvordan skatteændringer skal implementeres i nettolønningerne for søfolk i DIS," siger han.

"Sammenhængen mellem skat og nettoløn skal sikres; når skatten går op eller ned, skal nettolønnen i DIS reguleres – sådan som det står i loven, og sådan som det var givet da Folketinget satte DIS i søen i 1989," siger Fritz Ganzhorn.

Ifølge Søfartens Ledere består statsstøtten til de danske rederier i, at rederierne ikke betaler skat for medarbejdere i DIS, og at de danske søfolk derfor aflønnes med en nettoløn, der svarer beløbet, der er tilbage af en almindelig løn efter skat. Skatten rederierne sparer på den måde er 710 mio. kr. om året skriver Søfartens Ledere med henvisning til beregninger fra Skatteministeriet og Søfartsstyrelsen.

Principiel retssag

Selvom der er navngivne rederier og stævnere på stævningen, er det de facto Søfartens Ledere, der stævner Danmarks Rederiforening. Derfor er der ikke tale om, at de ansatte ved hverken DFDS eller Royal Arctic Line, der stævner er utilfredse med deres arbejde eller arbejdsgiver.

"Får Søfartens Ledere medhold i sine påstande og såkaldte anbringender for domstolene, vil det få betydning for alle foreningens medlemmer på DIS-løn i alle rederier, som en principiel afgørelse af sammenhængen mellem nettoløn i DIS og skattesystemet i Danmark," skriver Søfartens Ledere.

DFDS: Stævning betyder ingenting for os 

Royal Arctic Line: Stævning er ren principsag 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også