En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
08.05.2012kl. 08.00

Søfartens Ledere stævner DFDS og Royal Arctic Line

Søfartens Ledere har nu afsendt stævninger til to rederier i Danmarks Rederiforening, som organisationen tidligere har truet med. Dermed er første officielle skridt mod en egentlig retssag om regulering af nettolønninger i DIS taget.
Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen
af JAKOB VESTERAGER

DFDS og Royal Arctic Line har modtaget et kedeligt brev. Torsdag den 3. maj afsendte Søfartens Ledere nemlig stævningen til de to rederier i Danmarks Rederiforening. Dermed er retssagen om regulering af nettolønninger i DIS (Danmarks Internationale Skibsregister) i sin indledende fase.

"Vi glæder os til, for første gang at se rederiernes juridiske argumenter for, hvorfor nettolønnen i DIS ikke skal reguleres, når skattesystemet i Danmark ændres så væsentligt, som det er tilfældet i disse år," udtaler Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.

De to konkrete rederier stævnes, fordi Danmarks Rederiforening som helhed ikke kan stævnes, ligesom stævningen har navngivne medllemmer af Søfartens Ledere som stævnere, selvom det er Søfartens Ledere, der vil køre sagen.

Ganzhorn mener, at argumenterne ind til nu kun har drejet sig om den generelle konkurrencesituation på verdensmarkedet, samt at de søfarende i forvejen har en god løn, og at rederiernes økonomier er trængte.

Tvisten handler om, hvorvidt personer ansat på skibe i DIS skal have reguleret deres nettoløn, når der sker ændringer af personskatten i Danmark. Således mener Søfartens Ledere, at de danske skibsofficerer i DIS har mistet kompensation for de skattelettelser, andre danske lønmodtagere fik i 2010 i forbindelse med skattereformen Forårspakke 2.0.

"Ligesom alle andre danskere, er de søfarende blevet pålagt nye afgifter og har fået reduceret deres fradragsmuligheder. Det skete som følge af den store skattereform ”Forårspakke 2.0” i 2010, men uden at de søfarende fik del i samme reforms skattelettelser," siger Fritz Ganzhorn.

Ingen interesse fra politikere

Ifølge Fritz Ganzhorn har Søfartens Ledere oplevet en manglende interesse fra politikerne.

"Forløbet indtil nu har efterladt vores medlemmer med en opfattelse af, at staten, ministre og Folketing ikke interesserer sig for forvaltningen af statsstøtten, og at rederierne bare kan sige ”nej” til at følge intentionerne i DIS-ordningen, siger Fritz Ganzhorn.

Og derfor skal retssagen også have fokus på DIS som en statsstøtteordning, "der skal tilgodese den enkelte sømands rettigheder, og ikke kun være et selvregulerende system, som er forvaltet af rederierne uden interesse fra staten," skriver Søfartens Ledere i en pressemeddelelse.

DIS skal ikke nedlægges

Men retssagen er ikke et udtryk for, at hverken DIS eller nettolønsordningen i samme skal nedlægges, understreger Fritz Ganzhorn.

"Det handler derimod om at få retstilstanden vendt om, så det bliver klart, at nettolønnen i DIS skal reguleres, når der sker ændringer af personskatten i Danmark. Lykkes det, vil rederierne være nødt til at indgå i reelle forhandlinger om, hvordan skatteændringer skal implementeres i nettolønningerne for søfolk i DIS," siger han.

"Sammenhængen mellem skat og nettoløn skal sikres; når skatten går op eller ned, skal nettolønnen i DIS reguleres – sådan som det står i loven, og sådan som det var givet da Folketinget satte DIS i søen i 1989," siger Fritz Ganzhorn.

Ifølge Søfartens Ledere består statsstøtten til de danske rederier i, at rederierne ikke betaler skat for medarbejdere i DIS, og at de danske søfolk derfor aflønnes med en nettoløn, der svarer beløbet, der er tilbage af en almindelig løn efter skat. Skatten rederierne sparer på den måde er 710 mio. kr. om året skriver Søfartens Ledere med henvisning til beregninger fra Skatteministeriet og Søfartsstyrelsen.

Principiel retssag

Selvom der er navngivne rederier og stævnere på stævningen, er det de facto Søfartens Ledere, der stævner Danmarks Rederiforening. Derfor er der ikke tale om, at de ansatte ved hverken DFDS eller Royal Arctic Line, der stævner er utilfredse med deres arbejde eller arbejdsgiver.

"Får Søfartens Ledere medhold i sine påstande og såkaldte anbringender for domstolene, vil det få betydning for alle foreningens medlemmer på DIS-løn i alle rederier, som en principiel afgørelse af sammenhængen mellem nettoløn i DIS og skattesystemet i Danmark," skriver Søfartens Ledere.

DFDS: Stævning betyder ingenting for os 

Royal Arctic Line: Stævning er ren principsag 

Relaterede artikler:

  • Foto: DFDS

    DFDS: Stævning betyder ingenting for os

    For abonnenter

  • Foto: JONATHAN HAYWARD

    Royal Arctic Line: Stævning er ren principsag

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Liselotte Sabroe
Container

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.
  • Morten Bødskov bliver ny erhvervsminister med ansvar for dansk skibsfart
  • Overvismand: Statsstøtten til rederierne koster samfundet velstand

For abonnenter

Foto: Wallenius Wilhelmsen
Rederier

Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Havne

Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Miljø & Politik

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

For abonnenter

Henrik Ramskov er en af fire partnere i ejerkredsen bag Navigare Capital Partners, som har flere danske pensionskasser som investorer. | Foto: Pr / Navigare Capital Partners
Tank

Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib

For abonnenter

Læs også

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

Det er især den vigtige søfragtforretning, som bidrager til, at Maersk for anden år i træk har sat dansk rekord for overskud.

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Container

Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne

Der er ikke umiddelbart lagt op til fyringer i Maersk, men omkostningerne skal ned ovenpå pandemiens fest, siger topchef Vincent Clerc.

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat. Men den nye ledelse peger nu på betydelige dyk i resultatet det kommende år. 

For abonnenter

Job

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar – 8. feb.
  • Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land – 8. feb.
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 8. feb.
  • Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring – 8. feb.
  • Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib – 8. feb.
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 8. feb.
  • Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne – 8. feb.
  • 2020 Bulkers optimistisk for det kommende år trods fald – 8. feb.
  • Oliepriserne bliver understøttet af nye tal om lagrene – 8. feb.
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 8. feb.
  • Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter – 8. feb.
  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 8. feb.
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 8. feb.
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 8. feb.
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Analyst

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge