ShippingWatch

Slow steaming hakker stor luns af CO2-udledning

At slow steaming er godt for rederiernes pengepunge, har der vist aldrig hersket tvivl om. Ej heller om det favorable for miljøet. Nyt amerikansk studie bekræfter, at slow steaming hakker en stor luns af skibenes CO2-udledning.

Logikken er til at føle på: des lavere hastighed, des mindre udledning af CO2. Ikke desto mindre dokumenterer nyt amerikansk studie, at der faktisk er tale om en væsentlig reduktion. Det skriver NGO'en Transport & Environment.

Siden 2009 har California Air Resources Board (CARB) givet forskellige bud på skibes hastighedsbegrænsninger for at sænke deres udslip. Forslagene er efterfølgende blevet evalueret i et studie finansieret af CARB og Det Amerikanske Miljøagentur, hvor man har set på betydningen af at begrænse hastigheden til 15 knob eller derunder - sammenlignet med hastighederne i dag.

Stor reduktion af udledning

Og betydningen er værd at tage med. Af studiet fremgår det, at en reduktion af skibes hastighed til 12 knob i timen vil betyde, at sodemissionen falder med 70 procent, carbondioxid med 60 procent og nitrogenoxider med 55 procent.

Allerede i dag er slow steaming udbredt blandt rederier, og Antoine Kedzierski, pressemedarbejder ved Transport & Environment, håber på, at den internationale shippingbranche vil tage studiets konklusion til sig og holde sig til de lave hastigheder - også når økonomien vender:

"Studiet bekræfter, at lav hastighed bidrager til signifikante emissionsreduktioner. Slow steaming er en no-brainer – det er afprøvet med succes, det leverer vigtig reduktion af emissioner og industrien sparer brændstof," siger han i en pressemeddelelse.

"Vi håber, at myndighederne nu vil tage det med som en seriøs mulighed for at forbedre effektiviteten af skibsfarten."

Producent: Slow steaming leder til container-efterspørgsel

MAN: Slow steaming er altoverskyggende fokus for retrofit

MAN: Slow steaming er altoverskyggende fokus for retrofit

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere