ShippingWatch

DTU: Slow steaming begrænser skibenes manøvredygtighed

Slow steaming er godt for miljøet, og det er godt for rederiernes økonomi. Men slow steaming har sin begrænsning, da det i sidste ende begrænser manøvredygtigheden af et skib. Et internationalt projekt med DTU-deltagelse analyserer grænsen for slow steaming.

Containerrederierne gør det i stor stil, og tankskibe og tørlastskibe skal også til at gøre det i større omfang. For alle er enige om, at slow steaming eller super slow steaming er et godt bud på både at få flere penge i rederiernes slunkne kasser og samtidig gøre noget godt for miljøet.

Udfordringen er, at skibene nærmer sig den grænse, hvor der ikke kan slow steames meget mere, fordi det begynder at gå ud over evnen til at manøvrere skibene af den grund, at skibet så at sige mister kraften og især i hårdt vejr kan blive sværere at styre og få til at holde farten i modsø og modvind

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs