En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
15.08.2012kl. 07.28

Smedegaard: "Helt sikkert mere potentiale i slow steaming"

Potentialet i slow steaming er ikke fuldt udnyttet endnu inden for Maersk gruppen, fastslår gruppens CEO Nils Smedegaard Andersen over for ShippingWatch. Både i containerrederiet og Maersk Tankers kan der sejles langsommere.
af TOMAS KRISTIANSEN

Der er basis for at sænke farten endnu mere i flåden, både hos Maersk Line og i Maersk Tankers, mener CEO i Maersk gruppen, Nils Smedegaard Andersen.

Slow steaming har allerede betydet væsentlige besparelser for Maersk Line og mange af konkurrenterne, men har også reduceret Maersk Lines kapacitet i andet kvartal af i år, som det fremgik tirsdag af Maersk gruppens halvårsregnskab. Men målet er slet ikke nået endnu.

"Jeg tror, der er muligheder for at justere yderligere på slow steaming. Det afhænger dog af, hvad konkurrenterne gør. I øjeblikket slow steamer og super slow steamer vi en del på vores flåde, men effekten bliver mindre, jo længere man kommer ned i fart, relativt set, og vi har taget det store hug. Alligevel er jeg sikker på, at der er mere potentiale," siger Smedegaard Andersen til ShippingWatch.

Også for tankskibe

"Det er mest udviklet inden for Line. Fra naturens hånd er tankskibe langsommere, men der er jo ingen grund til, at de ikke skulle sejle endnu langsommere. Der er jo masser af kapacitet, så kunderne kan få en god service, og de sparer mere fuel ved at sejle langsommere, end de betaler for de ekstra dage, og ellers kan man jo sejle langsommere tilbage."

Slow steaming og de længere sejltider har medført, at der er brug for at indsætte flere skibe på væsentlige containerruter, ligesom brændstofforbruget pr. FFE faldt med otte procent i andet kvartal 2012 sammenlignet med andet kvartal 2011. Det er noget, der kan mærkes i en tid, hvor fuelomkostningerne fylder en del på udgiftssiden. I første kvartal af i år lå brændstofprisen 10 procent højere, og de samlede brændstofomkostninger steg med 13 procent til USD 1,9 mia. for Maersk Line i forhold til samme periode i 2011.

Af tal fra Bloomberg, der er gengivet i Maersk Gruppens halvårsregnskab, fremgår det endvidere, at gennemsnitsfarten i verdensflåden er faldet fra små 16 knob i første kvartal 2009 til nu 13 knob. Vel at mærke med en tendens til, at farten stiger igen fra første til andet kvartal i år.

Seaintel: Super slow steaming er ikke nødvendigvis super godt

Maersk Line vil spare 1,3 mia. USD årligt i brændstof fra 2014

Clipper: Slow steaming kan spare 20 pct på brændstof

Maersk Line forventer "beskedent positivt" resultat for hele 2012  

Relaterede artikler:

  • Foto: Hapag-Lloyd

    Seaintel: Super slow steaming er ikke nødvendigvis super godt

    For abonnenter

  • Maersk Line vil spare 1,3 mia. USD årligt i brændstof fra 2014

  • Clipper: Slow steaming kan spare 20 pct på brændstof

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Liselotte Sabroe
Container

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.
  • Morten Bødskov bliver ny erhvervsminister med ansvar for dansk skibsfart
  • Overvismand: Statsstøtten til rederierne koster samfundet velstand

For abonnenter

Foto: Wallenius Wilhelmsen
Rederier

Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Havne

Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Miljø & Politik

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

For abonnenter

Henrik Ramskov er en af fire partnere i ejerkredsen bag Navigare Capital Partners, som har flere danske pensionskasser som investorer. | Foto: Pr / Navigare Capital Partners
Tank

Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib

For abonnenter

Læs også

Hamburg Süd blev grundlagt i 1871 og er kendt for sine røde skibe. | Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix
Container

Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd

Det har skabt stor debat i shippingindustrien, at Maersk pensionerer navnet på Hamburg Süd og en stribe andre datterselskaber.

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

Det er især den vigtige søfragtforretning, som bidrager til, at Maersk for anden år i træk har sat dansk rekord for overskud.

For abonnenter

Vincent Clerc tog over som topchef i Maersk ved årsskiftet, hvor Søren Skou takkede efter lidt mere end seks år på posten. | Foto: Yen Meng Jiin/AP/Ritzau Scanpix
Container

Vincent Clerc sætter helt nyt ledelseshold i Maersk

Vincent Clerc har sat et nyt ledelseshold i Maersk. Direktionen i den danske rederikoncern bliver udvidet fra syv til 16 personer.

For abonnenter

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Financial Controller

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar – 8. feb.
  • Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land – 8. feb.
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 8. feb.
  • Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring – 8. feb.
  • Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib – 8. feb.
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 8. feb.
  • Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne – 8. feb.
  • 2020 Bulkers optimistisk for det kommende år trods fald – 8. feb.
  • Oliepriserne bliver understøttet af nye tal om lagrene – 8. feb.
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 8. feb.
  • Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter – 8. feb.
  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 8. feb.
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 8. feb.
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 8. feb.
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Financial Controller

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Legal Counsel til Danmarks Eksport & Investeringsfond (EIFO)

  • Endpoint Management Administrator

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Business Analyst

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge