DSV: Opkøbsfokus flyttes fra nye til etablede markeder i 13

Det kommende år vil DSV-koncernen fokusere på at styrke positionen på allerede etablerede markeder, fortæller CEO Jens Bjørn Andersen.
AF RITZAU FINANS

DSV's opkøb i 2012 var hovedsageligt strategiske opkøb, hvor koncernen fik fodfæste i 10-12 nye lande - herunder i Afrika og Sydamerika. 2013 kommer til at gå med at styrke allerede kendte markeder. Det siger administrerende direktør i DSV-koncernen, Jens Bjørn Andersen.

Han siger, at DSV's videre selskabs-shopping i 2013 kommer til at fokusere på større, etablerede markeder, hvor koncernen kan styrke sin position frem for at angribe nye lande fra scratch.

"Det kan godt være, vi skal lave et par småopkøb i Sydamerika for at få netværket helt på plads. Men nu er vi i de store områder, og i første omgang behøver vi måske ikke være i eksempelvis Honduras eller Surinam. Så M&A-aktiviteten i 2013 kan godt tænkes at blive på de store, veletablerede DSV-markeder," siger Jens Bjørn Andersen til Ritzau Finans.

Han nævner Fjernøsten, USA eller Europa som områder, hvor DSV er stærkt repræsenteret i forvejen, og hvor koncernen kunne finde på at købe op "hvis der dukker noget interessant op." Dermed siger han, at der ikke vil blive kigget voldsomt efter nye områder, hvor koncernen kan rykke ind.

"Det er en fælde, vi også selv kan gå i nogle gange: At man tager et verdenskort og kigger efter, hvor der er hvide områder - altså hvor man ikke er - og så tænker at man må købe noget der. Men det kan give lige så stor mening at købe noget i et veletableret land, da der kan være meget store synergier at høste," siger direktøren til Ritzau Finans.

DSV-CEO: Vi er rigtigt godt tilfredse 

Han påpeger, at det også kan skabe god værdi til aktionærerne at lave "synergi-baserede opkøb" - altså at opkøbe selskaber i kendte markeder og derefter fusionere selskaberne ind i DSV-koncernen. Og det er der en mulighed for sker i 2013, siger han.

"Og bare fordi man er i et land, betyder det jo ikke, at netværket i det land er perfekt. Vi er i Brasilien - som er større end hele Europa - og der har vi måske 2-3 kontorer, mens vi har 300 kontorer i Europa. Så der er plads til at udvide, selvom vi allerede kan sige "DSV er i Brasilien."

/RITZAU FINANS

DSV: Indtjeningen skuffede i luften og på søen i fjerde kvartal

DSV leverer et nøk bedre end ventet i fjerde kvartal

DSV køber danske Seatainers 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også