ShippingWatch

Sydbank forventer øget væksttempo hos DSV

Sydbank forventer, at DSV løfter væksttempoet i 2013, men selskabets høje eksponering mod Europa - og til dels også Sydeuropa betyder, at markedsudviklingen fortsat vil være dæmpet.

DSV står til at komme lidt bedre ud af 2012, end i 2011 - og med et fjerde kvartal, der har budt på lidt højere vækst for den danske transport- og logistikkoncern end i samme kvartal året før.

Trods højere fragtrater ventes selskabet dermed at fortsætte den stærke periode, som det har været i over det sidste stykke tid. Det vurderer analytiker hos Sydbank, Jacob Pedersen, over for Ritzau Finans.

"DSV har jo ikke været ramt af krisen i transportsektoren på samme måde som flere af de andre selskabet, og den trend skal gerne fortsætte ind i det regnskab, vi får på onsdag. Jeg forventer mere fra den samme, gode skuffe - og så gerne i et lidt højere tempo i 2013," siger han.

Ifølge en indsamling af estimater foretaget af SME Direkt for Ritzau Finans, er konsensus blandt analytikerne, at DSV's omsætning i fjerde kvartal er vokset med 3,1 pct. på årsbasis til 11.529 mio. kr., og at nettoresultatet er vokset til 403 mio. kr. På årsbasis venter analytikerne, at omsætningen vokser mere moderat med 2,4 pct. til 44.763 mio. kr., og at overskuddet efter skat lander på 1429 mio. kr.

DSV: Vækst i søfragt bliver nær tre pct. 

Den største torn på DSV-rosen er det europæiske marked. Regionen oplever fortsat svag vækst - især i Sydeuropa - og det kan ifølge Jacob Pedersen give grund til bekymring. Ikke desto mindre har DSV dog klaret sig igennem uden større skønhedsfejl, vurderer han.

"Tilstanden i Europa er jo ikke særligt god, og det er selvfølgelig en kilde til bekymring. Jeg synes dog, at DSV har navigeret sig godt igennem det hen over året, og det giver en forventning om, at man vil kunne gøre det fortsat i den næste periode," siger Jacob Pedersen.

Områder at udnytte

Jacob Pedersen henviser til, at det især er Road-divisionen hos DSV, der kan mærke den træge udvikling i det europæiske marked. Samtidig er det dog også et område, hvor DSV kan udnytte situationen til at vinde markedsandele.

"Markedet er ekstremt fragmenteret, og det giver også en mulighed for DSV. Jeg regner med, at Road har taget nogle markedsandele i det sidste kvartal trods den nedgang i markedet, der nok har været. Jeg tror at omsætningen er faldet en smule, mens indtjeningen er steget en smule," siger han.

I Road-divisionen venter analytikerne ifølge SME Direkts indsamling, at omsætningen i fjerde kvartal stiger til 5493 mio. kr. fra 5586 mio. kr. og at driftsresultatet stiger til 200 mio. kr. fra 184 mio. kr. på EBITA-niveau.

DSV indgår forlig i amerikansk retssag 

På Air & Sea-divisionen venter Jacob Pedersen en "stor" omsætningsfremgang i forlængelse af udviklingen i fragtraterne og en "lille" indtjeningsfremgang på bruttomarginalniveau i kraft af en stærk indtjening per fragtet container. Han tvivler på, at mængderne er vokset voldsomt - omkring 1 pct. - i kvartalet, og det er næppe nok til at vinde markedsandele, vurderer han.

Analytikerkonsenus for Air & Sea-divisionen lyder på en omsætning i fjerde kvartal på 5186 mio. kr. mod 4776 mio. kr. og et overskud på EBITA-niveau på 391 mio. kr. mod 363 mio. kr. i fjerde kvartal 2011.

Ikke store overraskelser hos lillebror

Lillebroderen blandt de store DSV-afdelinger, Solutions, regner Jacob Pedersen ikke med har de store overraskelser på vej. Analytikerkonsensus lyder på en kvartalsomsætning på 1306 mio. kr. mod 1271 mio. kr. i 2011 og et EBITA-resultat på 70 mio. kr. mod 73 mio. kr. for et år siden.

"Der bør ikke være de store problemer. Tvært imod skulle vi gerne se, at nogle af de nye kontrakter, de har vundet, begynder at få en effekt løbende, efterhånden som de bliver indarbejdet i løbet af 2013. Det skulle gerne begynde at bidrage lidt mere til indtjeningen," siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans.

I onsdags offentliggjorde DSV købet af selskabet Seatainers, der tilbyde transport og logistikydelser, vejtransport samt sø- og lufttransport. Seatainers er specialiseret i projektorienteret transportvirksomhed, hvilket indebærer større, komplekse opgaver. Seatainers ventes at bidrage til omsætningen med cirka 1 mia. kr. Købsprisen er ikke offentliggjort. Jacob Pedersen er indledende positiv over for opkøbet.

"Hvis der er noget, DSV altid har været dygtige til, så er det at købe selskaber og skabe værdi i de selskaber, de køber. Så at DSV skulle købe noget, der er en dårlig forretning, det har jeg meget svært ved at se."

Han påpeger, at netop Seatainers er et projektselskab, hvilket DSV traditionelt ikke har beskæftiget sig voldsomt meget med. Og det, vurderer økonomen, kan meget vel blive et spændende udviklingsområde for DSV, der formentlig vil opleve høj vækst.

Dog skal DSV vinde markedets tillid først, og Jacob Pedersen vurderer, at det kommer til at tage noget tid at oparbejde tilliden på de nye markeder. Ikke desto mindre fastholder han, at der er et stort potentiale i det nye datterselskab.

På udbyttefronten venter han desuden, at DSV vil sætte udbetalingen af udbytte til omkring 1,5 kr. per aktie og derudover supplere det med aktietilbagekøb på omkring 1,5 mia. kr.

Af de 12 analytikere, som har oplyst en anbefaling for DSV's aktie, har de otte en købsanbefaling, tre har en neutral anbefaling, mens en enkelt analytikere har en salgsanbefaling. Det gennemsnitlige kursmål er 152 kr.

Årsregnskabet offentliggøres om morgenen den 20. februar 2013.

/RITZAU FINANS

DSV køber danske Seatainers 

DSV bag ny Østersø-rute mellem Tyskland og Finland

DSV: Gammel kartelsag skal ud af verden 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs