ShippingWatch

DSV: Gammel kartelsag skal ud af verden

Det er for at få en gammel sag ud af verden, at DSV indgår forlig i gruppesøgsmålet mod datterselskabet ABX Logistics om karteldannelse i USA. Det siger direktør for Investor Relations hos DSV, Flemming Nielsen, til Ritzau Finans.

Det er for at få en gammel sag ud af verden, at DSV indgår forlig i gruppesøgsmålet mod datterselskabet ABX Logistics om karteldannelse i USA. Det siger direktør for Investor Relations hos DSV, Flemming Nielsen, til Ritzau Finans.

Sagen, som omhandler "konkurrencebegrænsende adfærd i forbindelse med opkrævning af visse gebyrer for speditionsydelser", er fra før, at DSV overtog ABX Logistics Worldwide fra kapitalfonden 3i. DSV købte selskabet i 2008, og koncernen er på ABX' vegne tidligere blevet idømt en bøde ved en retssag i Europa, hvor den franske underafdeling af ABX Logistics stod med en tilsvarende sag.

I den europæiske pendant til det netop indgåede forlig, fik DSV refunderet udgifterne til forliget af den tidligere ejer af ABX, og det er planen at gøre det samme i den amerikanske sag.

DSV vil være endnu større 

"Det er ikke noget, jeg kan tale meget om, men det er en del af den aftale, vi indgik dengang. Og vi gentager sådan set bare det, vi sagde, da den europæiske sag blev afsluttet - nemlig, at vi er dækket ind på det her. Så det er ikke noget, vi kommer til at bøde for," siger Flemming Nielsen til Ritzau Finans.

DSV håber desuden, at søgsmålene er ved at være afsluttet, og at sagerne i USA og nogle europæiske lande ikke vil anspore til yderligere sager i andre lande. Men han tør ikke udelukke, at det kan ske.

 

"Det er svært at sige. Der dukker jo sådan nogle sager op rundt omkring, hvor der er et nyt land, der ser, hvad der er sket i EU og i USA. Så tænker de "jamen, det kan vi da også gøre", så vi kan desværre ikke sige, at der er lukket og slukket, siger Flemming Nielsen til Ritzau Finans.

Han fastholder desuden, at DSV's involvering i lignende sager generelt har været "marginal", da koncernen er "ekstremt opmærksom" på den slags.

"Det er en del af alle de instrukser, politikker og guidelines, der bliver udstedt til alle vores selskaber rundt omkring. Vi skal bare ikke involveres i noget, der bare kan minde om karteldannelse. Og vi kan se, at det kan næsten alle samtaler, der har været inden for industrien, så vi har rodet os ud af alle mulige "freight forwarding associations" - det kan vi bare ikke gå ind i, siger Flemming Nielsen til Ritzau Finans.

Forliget påvirker ikke DSV's forventninger.

RITZAU FINANS

DSV indgår forlig i amerikansk retssag 

DSV: Vækst i søfragt bliver nær tre pct. 

 

 

 

Mere fra ShippingWatch

I alt 12 skibe er sejlet fra Ukraine lastet med korn

I alt er 12 tørlastskibe lastet med Ukrainsk korn til eksport sejlet fra det krigshærgede land siden mandag sidste uge, hvor det første skib efter en aftale mellem Rusland og Ukraine fik lov til at forlade havnen i Odesa.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs