ShippingWatch

Sidste uges tophistorier på ShippingWatch

Omflagning af Maersk-skibe før ophugning i Alang, fremgang i tørlast, oprustning i Gorrissen og søfartens forurening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Fire skibe fra Maersk Line sejlede under sortlistede flag, da de var på vej til ophugning på stranden i indiske Alang. Omflagningen skete, efter at koncernen havde solgt skibene til såkaldte cash-buyers. Søfolk risikerer at betale prisen, siger ngo og fagforening.

Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse

Her er status på Maersks udskældte ophugning i Indien

Bangladesh var redernes foretrukne skrotdestination i tredje kvartal

 

Fremgang i tørlast

Fremgangen i tørlastmarkedet er kommet væsentligt hurtigere end flere analytikere havde regnet med, og det er ikke længere kun den glubende kinesiske appetit på jernmalm og dermed primært de store capesize-skibe, der trækker op.

 

Clipper sejler til rater, der skaber ny optimisme

Opsvinget i tørlast er stærkere og kommer hurtigere end ventet

Tørlastaktier er buldret frem i 2017

Norsk shippinginvestor går ind i tørlast

Golden Ocean vil rejse 100 mio dollars til skibe

Bedre jernbane øger Rio Tintos produktion af jernmalm

 

Ny klimakamp i shipping blæses i gang

Verdens lande skal igen forsøge at finde ud af, hvordan shipping skal nedbringe sit CO2-udslip. Et nyt møde i IMO næste uge ventes at medføre højspændte diskussioner. Et kompromis foreslået af redernes organisationer er formentlig det mest sandsynlige resultat af mødet.

Ny klimakamp blæses i gang i IMO næste uge

Ngo'ers løsning på klimaproblem: Sejl langsommere

Nye tal før IMO-møde: Shipping har forurenet mere siden 2013

Gorrissen Federspiel opruster

Advokatfirmaet Gorrissen Federspiel har oprustet på shipping og offshore med flere medarbejdere. Nye ejerforhold i shipping har skabt en anden dynamik, forklarer partner Peter Appel til ShippingWatch.

Nye ejere i shipping får Gorrissen Federspiel til at opruste

 

Læs også om en ny rapport fra analysehuset Wood Mackenzie, der peger på, at den globale efterspørgsel på olie vil toppe senest i 2030, om tankrater efter en en turbulent orkansæson og meget mere.

 

Wood Mackenzie: Olietørsten vil dale inden 2030

Forsiden lige nu

MAN Diesel & Turbo kalder IMO sin største frustration

Der er ingen grund til, at IMO først leverer et resultat på CO2 i 2023, lyder kritikken fra motorgiganten MAN Diesel & Turbo, der i et interview med ShippingWatch kalder FN's maritime organ sin største frustration lige nu.

J. Lauritzen mister vicechef for tørlast

J. Lauritzen mister sin næstkommanderende i Lauritzen Bulkers, Claus Stahl, der har sagt sit job op. Han skifter senere på året til en stor dansk tørlastmægler. Dermed er den daglige ledelse af Lauritzen Bulkers skåret fra tre til én person på et år.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere