Nye tal før IMO-møde: Shipping har forurenet mere siden 2013

Nye tal fra ngo'en International Council on Clean Transportation viser, at shippingindustrien har øget sin udledning af drivhusgasser fra 2013 til 2015. Tallene kommer inden et afgørende møde i IMO i næste uge.
Foto: /ritzau/Yu fangping
Foto: /ritzau/Yu fangping

Shippingindustrien har skruet op for sin luftforurening de seneste år, skriver ngo'en International Council on Clean Transportation (ICCT).

Nye tal fra ICCT viser, at skibsfarten har øget sin udledning af drivhusgasser i perioden 2013-2015. I alt er udledningen steget fra 910 mio. tons i 2013 til 932 mio. tons i 2015.

Det svarer til, at shipping stod for 2,6 pct. af verdens samlede udledninger i 2015. Det er lige under, hvad store industrilande som Tyskland og Sydkorea udleder, skriver ngo'en i en meddelese.

Tallene om skibsfartens forurening kommer forud for et afgørende møde i FN's søfartsorganisation IMO, hvor medlemslandene skal forsøge at komme nærmere en foreløbig klimastrategi, som skal ligge klar til foråret 2018.

Som én af kun to industrier har skibsfarten endnu ikke fremlagt en plan for, hvordan den vil bidrage til at nå Paris-aftalens mål. Det er dog forventningen, at det vil ske på det kommende møde i miljøkomiteen, MEPC 72, til næste år.

Shippings CO2-udledninger sammenlignet med globale CO2-udledninger. Kilde: International Council on Clean Transportation.
Shippings CO2-udledninger sammenlignet med globale CO2-udledninger. Kilde: International Council on Clean Transportation.

Ifølge ICCT så skyldes den øgede udledning, at rederierne har haft mere at lave fra 2013 til 2015.

Det er især de store containerskibe, tørlastskibe og olietankere, som sviner mere. De nybyggede containerskibe er ellers blevet markant mere energieffektive, men det er altså blevet udlignet af, at de har sejlet hurtigere, påpeger ICCT.

Derfor mener ngo'ens program director, Dan Rutherford, at det er vigtigt, at landene i IMO bliver enige om en ambitiøs klimaplan, som kan være med til at sætte mere fart under den grønne omstilling.

"Den her undersøgelse viser, at de sædvanlige effektivitetsforbedringer i shipping ikke gør nok for at reducere skibes udledning af drivhusgasser," udtaler direktøren, som også er medforfatter på rapporten.

"Der er brug for en fælles indsats fra IMO for at fremme miljøvenlig teknologi, som udleder lidt eller ingen CO2, hvis shippingindustrien skal gøre sit for at beskytte det globale klima," siger han i en meddelelse.

Andel af CO2-udledninger fordelt på skibstype (venstre), og andel af CO2-udledninger fordelt på flagstat, 2013-2015. Kilde: International Council on Clean Transportation.
Andel af CO2-udledninger fordelt på skibstype (venstre), og andel af CO2-udledninger fordelt på flagstat, 2013-2015. Kilde: International Council on Clean Transportation.

Danmark støtter skærpede krav til store containerskibe

Rederne ser positivt på skærpede krav til containerskibe

Esben Poulsson: Shipping kommer til at levere på CO2

Kritik af EU efter kvote-modstand: De nægter at vedkende sig ansvaret

EU-ministre kommer rederier til undsætning i CO2-strid 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også