Norsk shippinginvestor går ind i tørlast
![Foto: Modelfoto/Colourbox](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8766717.ece/ALTERNATES/schema-16_9/t%25C3%25B8rlast.jpg)
For under et år siden begyndte opbygningen af Tor Olav Trøims rigselskab Borr Drilling. Nu er den norske shippinginvestor i gang med endnu et projekt.
Denne gang inden for tørlast, skriver Finansavisen, efter at Tradewinds fortalte om ordren på to nye malmskibe på 208.000 dwt fra selskabet 2020 Bulkers, som Trøim har etableret gennem sin virksomhed Magni Partners.
Trøim forlod sidste år John Fredriksens Seadrill, hvilket ikke gik helt stille for sig. Og det nye selskab sker sammen med to andre tidligere Fredriksen-medarbejdere, som har etableret Titan Opportunities Fund.
"Vi gør det her sammen med investorer, vi har arbejdet tæt sammen med før. Flere, også industrielle shippingaktører, har taget kontakt og udtrykt ønske om at investere sammen med os," siger Magnus Halvorsen, der er ansvarlig for Magni Partners' tørlastsatsning, til Finansavisen.
OTC er planen
Ejersammensætningen er endnu ikke klar, men planen er, at selskabet skal noteres på den mindre OTC-børs i Oslo.
Skibene skal bygges på det kinesiske værft New Times Shipbuilding, som vil levere de to første skibe i andet halvår 2019 til en pris på lidt over 44 mio. dollars stykket, skriver Finansavisen.
Samme sted skal John Frederiksen ifølge Tradewinds have optioner på lignende skibe, men ifølge Magnus Halvorsen havde selskabet underskrevet kontrakten uden viden om Fredriksens engagement på værftet, fortæller han til Finansavisen.
Tor Olav Trøim er langt fra den eneste, der kaster sig ind i tørlastmarkedet. Profiler som Arne Blystad, Herman Billung og Klaus Kjærulff er bare nogle af dem, der inden for det seneste år har meldt sig på banen.
Fredriksens tidligere højre hånd køber rigge til bundpris
Borr Drilling vil børsnoteres i Norge
Norsk shippinginvestor starter rigselskab med to lavprisrigge