Bangladesh var redernes foretrukne skrotdestination i tredje kvartal
Bangladesh var redernes foretrukne destination, når gamle skibe skulle skrottes i tredje kvartal.
Det fremgår af ngo'en Shipbreaking Platforms seneste opgørelse over ophugningen af handelsflåden.
I alt er 227 skibe blevet ophugget fra juli til og med september. Heraf endte 124 på strandene i Sydasien, hvor de blev ophugget på de berygtede beaching-værfter i Bangladesh, Indien og Pakistan.
Øverst på listen står Bangladesh med 55 skibe, mens Indien følger efter på andenpladsen.
Det er som altid især de græske redere, som gør brug af værfterne i Sydasien. I alt har græske ejere fået ophugget 11 skibe. Herefter følger sydkoreanske og singaporeanske ejere med seks skibe hver.
Beaching-værfterne bliver kritiseret for deres dårlige forhold for både arbejderne og miljøet. Ifølge Shipbreaking Platform har én værftsarbejder mistet livet i tredje kvartal i indiske Alang, mens en anden er blevet alvorligt såret i Bangladesh.
Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse
Relaterede artikler:
Her er status på Maersks udskældte ophugning i Indien
For abonnenter
Hapag-Lloyd sender tre arabiske skibe til ophugning
For abonnenter