Sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch

Havarikommissionens rapport om de to forliste Maersk-skibe trak flere overskrifter på ShippingWatch i løbet af sidste uge, hvor der også blev sat fokus på Klaus Kjærulffs tørlastsatsning, en varslet udvidelse af DIS-ordningen og det væsentligt lavere investeringsniveau blandt olieselskaberne.
Foto: Privatfoto/Den Maritime Havarikommission
Foto: Privatfoto/Den Maritime Havarikommission

Forliste Maersk-skibe stødte sammen i halvandet døgn

I en omfattende rapport påpegede Den Maritime Havarikommission i denne uge om to forliste Maersk-skibe, at der ikke var lavet en tilstrækkelig risikovurdering af rejsen fra rederiets side. De to skibe kolliderede med hinanden i 36 timer, inden de begge sank ud for Frankrigs kyst i december sidste år. Fra Maersk Supply Service lød det ovenpå rapportens offentliggørelse, at sagen anses for "afsluttet."

Maersk-skibe stødte sammen i 36 timer før dramatisk forlis 

Nu skal ansvaret for Maersk-forliset granskes

Maersk-direktør efter havarirapport: "Vi ser sagen som afsluttet"
 

Foto: /ritzau/Rune Aarestrup Pedersen/
Foto: /ritzau/Rune Aarestrup Pedersen/

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K). Foto: ritzau/Rune Aarestrup Pedersen/

Regeringen vil udvide DIS-ordningen

"En investering i fremtiden," sagde erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) til ShippingWatch i denne uge, efter at regeringen vil udvide nettolønsordningen til offshoreskibe, herunder vind- og konstruktionsskibe ifølge det nye vækstudspillet. Samtidig afskaffes registreringsafgiften på skibe.

Regeringen vil udvide DIS til offshoreskibe 

Tonnageskat til mobile borerigge er endeligt skrinlagt 

Vindmølleindustrien ser frem til nye skatteregler

Maersk Drilling: Ærgerligt at tonnageskat droppes
 


Klaus Kjærulff. PR-foto

Kjærulff satser stort på tørlast

Tidligere topchef i Torm Klaus Kjærulff har sammen med den fhv. topmægler i norske Fearnley Jan Lund og erhvervsmanden Jan Bech Andersen stiftet selskabet Vincent Shipping. Første skibe er netop leveret.

Klaus Kjærulff med i ambitiøs satsning i tørlast 

Jan Bech Andersen tilbage på toppost i global shipping

 

Foto: OW Bunker
Foto: OW Bunker

PR-foto: OW Bunker

Ballade i konkursboet hos OW Bunker

Avis: OW-kuratorer går efter 1,8 mia ekstra fra Altor og Deloitte 

Advokater i OWs konkursbo hiver milioner i land  

OW-investorer sagsøger børsbanker for en halv milliard

OW-forsvarer: Lars Møller går fri af højere erstatningskrav 

Advokatfirma risikerer erstatningskrav på 1,1 mia kr i OW-sag 

 

Foto: Ritzau Scanpix/Claus Bonnerup.
Foto: Ritzau Scanpix/Claus Bonnerup.

Foto: ritzau/Claus Bonnerup

Olieselskabernes investeringsniveau skraber bunden

Tre år efter oliekollaps skraber investeringerne bunden  

Lavt investeringsniveau presser leverandører i olieindustrien 

Harvey presser olieprisen op 

 

Foto: Thorco
Foto: Thorco

Thor Stadil. PR-foto: Thorco

Læs også om Thor Stadil, afgående CFO og Klaveness

Monjasa-stifter sælger sin ejerandel efter bedrageridom

Søren Toft skal levere karrierens vigtigste resultat 

Thor Stadil: Jeg tør ikke længere være optimistisk som skibsejer 

Clipper Groups finansdirektør forlader sin post

Tre ting bekymrer Euronavs topchef

Efter to år med minus stiler Klaveness mod plus i 2017

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også