En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
28.08.2017kl. 13.51

Thor Stadil: Jeg tør ikke længere være optimistisk som skibsejer

"Jeg har været optimistisk i 12 år, men nu tør jeg ikke mere," siger Thor Stadil til ShippingWatch. Thornico-koncernen vil støtte og udvikle rederiet Thorco Projects, mens Thor og Christian Stadil tager ansvaret for dyrt indkøbte skibe, der ikke længere belaster rederiet.
Foto: Thorco
Foto: Thorco
af OLE ANDERSEN

"I dag tør jeg ikke længere være optimistisk som ejer af skibe. Jeg har været optimistisk i 12 år, men nu tør jeg ikke mere, fordi vi simpelthen har brugt for mange penge. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig for 3-4 år siden, at det bare blev dårligere og dårligere."

Rederiet Thorco Projects er vores fremtid, som vi har store forventninger til, men jeg er alene pessimistisk i forhold til at investere i nye skibe.

Thor Stadil, bestyrelsesformand, Thorco Projects.
Thor Stadil erkender åbent, at han tog gruelig fejl, da han for nogle år siden indkøbte projektskibe i bl.a. Japan i stor stil. Dengang troede han, at bunden var nået med udsigt til en stor økonomisk gevinst som skibsejer, da Thorco indgik langvarige 10-årige kontrakter til en fast leje og med købs- og leasingforpligtelser, når opsvinget kom tilbage på måske samme niveau som før finanskrisens indtog i 2008 og 2009.

Men bunden var langt fra nået i markedet for de specialbyggede skibe i den såkaldte multipurpose- og Heavy Lift-sektor, der er kollapset totalt. Især for dem, der ejer skibene, og det er bl.a. flere tyske banker og private kommanditister i de såkaldte KG-selskaber, som har finansieret en stor del af den internationale flåde af projektskibe. Langt hovedparten af hele den internationale flåde vurderes at være økonomisk nødlidende.

Christian Stadil støtter kriseramt rederi: "Vores tålmodighed er stor" 

Ejerskabet af skibe er i dag ikke længere en del af rederiet Thorco Projects, der gennem de seneste to år er forvandlet til en asset light virksomhed i lighed med de øvrige og største aktører i markedet i bla. Tyskland, hvor skibe administreres for andre.

Udskilte skibe

Med Thor og Christan Stadils familiekonglomerat Thornico, der bl.a. ejer sports- og modekoncernen Hummel og den børsnoterede emballage-koncern Hartmann (æggebakker, red.) som drivkraft, lagde Stadil de dyrt indkøbte skibe ind i rederiet Thorco Shipping, i dag Thorco Projects, indtil ejerskabet af skibene og de accelererende underskud med Thor Stadils og rederiets CEO og partner Thomas Mikkelsens ord blev for stor en belastning for Thorco-rederiets drift og grundlæggende forretning.

Derfor splittede Stadil-familien i 2015 rederiet op, hvor hovedparten af de tabsgivende skibe blev placeret i selskabet Sofia Shipping A/S, mens Thorco Projects er blevet et asset-light-selskab som operatør.

Thor Stadil: Tyske banker monopoliserer markedet 

"Al vores (Thornico, red.) fokus er i dag rettet mod Thorco Projects, der er vores kerneforretning, og som udvikler sig fornuftigt, hvor vi har flere interessante projekter på vej og som konglomeratet Thornico understøtter fuldt ud:"

"Rederiet Thorco Projects er vores fremtid, som vi har store forventninger til, men jeg er alene pessimistisk i forhold til at investere i nye skibe," siger Thor Stadil til Shippingwatch.

Mens Thorco Projects i en ny og let udgave frigjort for det belastende ejerskab af skibe kunne levere et lille overskud i 2016 på knap en mio. dollars, fortsatte Stadil-familiens tab på ejerskabet af skibe i Thornico-koncernen med at vokse.

Inden for de sidste år har Thorco Projects annonceret en stribe nye partnerskaber med tyske og hollandske interesser, hvor flåder lægges sammen i fælles management i bestræbelserne på at skabe større enheder og samtidig reducere omkostningerne i det giftige multipurposemarked (MPP).

Sofia Shipping viser underskud

Thornico-koncernen måtte i 2016-regnskabet nedskrive værdien af skibene, herunder tab på solgte skibe under den bogførte værdi, med over 600 mio. kroner.

Regnskabet for Sofia Shipping A/S for de sidste to år viser et samlet underskud på 85,4 mio. dollars, 540 mio. kroner, og en negativ egenkapital i 2016 på 64,2 mio. dollars, ca. 406 mio. kroner.

Ifølge revisors såkaldte afkræftende konklusion i regnskabet for Sofia Shipping er der ikke indgået aftale med kreditorer og kapitalejer om eftergivelse af gæld eller tilførsel af yderligere kapital.

Ifølge Thor Stadil vil regnskabet for Sofia Shipping A/S også i indeværende år udvise et betydeligt tab omend på et mindre niveau end sidste år.

Vores finansielle partnere har været vænnet til, at Thornico har dækket tab på skibene, men det vil vi ikke længere.

Thor Stadil, bestyrelsesformand, Thorco Projects.

"Thornico har i en årrække løbende indskudt kapital i Thorco, selv om vi ikke har hæftet for det. Men vi har gjort det for at hjælpe virksomheden med at opfylde sine forpligtelser, fordi skibene ikke kunne servicere sig selv og sejle den leje hjem, vi havde overtaget dem til på lange kontrakter."

"Men i takt med, at skibene performede dårligere og dårligere, blev det så voldsomt i begyndelsen af 2016, at vi måtte reforhandle kontrakterne, fordi vi ikke kunne blive ved med at indskyde penge i skibene. Derfor har vi indført et såkaldt silosystem, hvor hvert skib skal kunne klare sig selv, og det skulle vi have gjort for flere år siden, ligesom vores konkurrenter har gjort," siger Thor Stadil.

De største multipurpose-operatører er vokset 10 pct  

Thor Stadils udtalelser til ShippingWatch forleden om, at Thornico-koncernen ikke længere vil garantere for tab på ejerskabet af skibe og på kostbare og langvarige kontrakter med skibsejere, som Thorco har indgået, udløste uro blandt nogle af virksomhedens kontraktpartnere.

 

"Thorco har levet og overlevet på grund af Thornico. Men der kommer ikke flere penge fra Thornico. Vores finansielle partnere har været vænnet til, at Thornico har dækket tab på skibene, men det vil vi ikke længere ske."

Kan man forestille sig, at Sofia Shipping går konkurs?

"Det ønsker vi ikke. Der er ikke nogen likvide aktiver i det pågældende selskab. Men hvis nogen vil komme efter os, kan vi ikke forhindre det. Foreløbig har selskabet eksisteret i to år uden problemer. Men det er klart, at Sofia Shipping har mange hæftelser, og hvis der kommer en hidsig kreditor, betaler vi ham ikke. Vores forretning ligger i dag i Thorco Projects.

Thorco Bulk udvider med flere ansættelser 

"Jeg ønsker på ingen måde, at Sofia Shipping ikke fortsætter. Det tror jeg alle har mest glæde af, men jeg kan ikke garantere."

Thorco Projects indsætter fire skibe på ny Afrika-service  

Stadil-familien trækker garantier til skibe i Thorco

Thorco Projects og tyske MC-Schiffahrt i nyt samarbejde 

Thorco tabte trecifret millionbeløb i 2016 

Multipurpose-operatører vil udvide flåde i nyt joint venture 

Relaterede artikler:

  • Thorco Projects indsætter fire skibe på ny Afrika-service

    For abonnenter

  • Foto: Thorco

    Stadil-familien trækker garantier til skibe i Thorco

    For abonnenter

  • Thorco Bulk udvider med flere ansættelser

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Monjasa
Leverandører

Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde

Bunkerselskabet Monjasa går ind i samarbejde med Høst PtX Esbjerg om at distribuere grøn ammoniak som brændstof til shipping.
  • EU vil skyde 170 mia. euro efter grønne teknologier
  • Ørsted investerer milliard i svensk PTX-anlæg

For abonnenter

Foto: Nerijus Adomaitis/Reuters/Ritzau Scanpix
Offshore

Equinor tjener stort på Europas energikrise

For abonnenter

Photo: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X01793
Havne

Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022

For abonnenter

Foto: C.h. Robinson / Pr
Logistik

Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen

Foto: Benoit Tessier
Container

Maersk flytter containere og fragt væk fra jordskælvsramt havn

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Ritzau Scanpix.
Container

Storbank ser containermarkedet ramme rekordlav efterspørgsel i de kommende år

For abonnenter

Læs også

Topcheferne Vincent Clerc (tv.) i Maersk og Søren Toft i MSC satser benhårdt på forskellige strategier. | Foto: Jacob Gronholt-pedersen/reuters/ritzau Scanpix og Jason Decrow/ap/ritzau Scanpix
Container

Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC

Efter et historisk stort overskud i 2022 kan Maersk blive ramt af en ny virkelighed i år, hvor selskabet kan blive presset ud i en priskrig udløst af Maersks snart tidligere alliance-partner MSC, forudser analysehus.

For abonnenter

Foto: Benoit Tessier
Container

Maersk flytter containere og fragt væk fra jordskælvsramt havn

Den tyrkiske havn Iskerendun er ramt af omfattende skader efter jordskælv. Maersk og Hapag-Lloyd orienterer kunder om ændringer.

For abonnenter

Krisen på fragtmarkedet styrker DSV's position i forhold til rederierne: ”I og med at vi er en af de store aftagere af søfragt, har vi også et samarbejde med rederierne, som er strategisk og forankret i direktionen,” siger DSV's topchef, Jens Bjørn Andersen. | Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix
Logistik

DSV vil støtte de rederier der hjalp speditøren under pandemiens kaos

DSV-kunder kom i klemme, da rederierne egenrådigt kunne fordele den knappe plads på skibene under coronapandemien. Nu er kortene fordelt anderledes.

For abonnenter

Job

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 07.53
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 07.43
  • Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen – 7. feb.
  • Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde – 7. feb.
  • Maersk flytter containere og fragt væk fra jordskælvsramt havn – 7. feb.
  • Storbank ser containermarkedet ramme rekordlav efterspørgsel i de kommende år – 7. feb.
  • DSV vil støtte de rederier der hjalp speditøren under pandemiens kaos – 7. feb.
  • Euronav taber voldgiftssag og tæller ned til opgør om bestyrelsen – 7. feb.
  • Maersk ventes at have tjent over en halv milliard kroner om dagen sidste år – 7. feb.
  • Mere end 1.600 søfarende blev efterladt på skibe i 2022 – 7. feb.
  • Nyt kæmpe havneprojekt er på vej i Østersøen – 7. feb.
  • Flere tankskibe sejler ulovligt efter embargo på russiske olieprodukter – 7. feb.
  • Oliepriserne stiger med jordskælv og genrejsning i Kina – 7. feb.
  • Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC – 7. feb.
  • CMA CGM har kig på Bollorés logistikforretning – 7. feb.
Flere nyheder

Job

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Endpoint Management Administrator

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Business Intelligence Specialist

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge