Jan Bech Andersen tilbage på toppost i global shipping

Investoren Jan Bech Andersen, der i den danske offentlighed især er kendt som hovedaktionær i fodboldklubben Brøndby, er indtrådt som øverste chef i tankdivisionen i et af verdens førende handelshuse inden for olieprodukter med base i Geneve. 
Foto: /ritzau/Rune Aarestrup Pedersen
Foto: /ritzau/Rune Aarestrup Pedersen

Jan Bech Andersen er tilbage på højeste niveau i den internationale shippingindustri, siden han for fem år siden forlod sit mangeårige topjob i ST Shipping i handelshuset Glencore.

Den danske erhvervsmand er tiltrådt som head of shipping i Clearlake Shipping i Geneve, der er et datterselskab og shippingdivision i det Schweiz-baserede handelshus Gunvor Group.

Jan Bech Andersens tiltrædelse fremgår af oplysninger på Clearlake Shippings hjemmeside, hvor han siden juli i år har optrådt med titel af president.

Selv bekræfter Jan Bech Andersen over for ShippingWatch, at han er tiltrådt i Clearlake Shipping, uofficielt fra 1. januar i år og officielt fra 1. marts.

Han trådte tidligere i år ud af bestyrelsen for den danske del af Hafnia Tankers for at undgå en interessekonflikt forud for opstarten i Clearlake Shipping, der med omkring 2.000 laster årligt er blandt de fem største internationale befragtere af tankskibe med raffinerede olieprodukter.

Hovedaktionær i Brøndby

Jan Bech Andersen er i den danske offentlighed frem for alt kendt som hovedaktionær i den børsnoterede fodboldklub Brøndby IF, som han skød kapital ind i tilbage i 2013 eller et år efter, han havde forladt ST Shipping i Glencore. Her var han fra 2003 chef for selskabets kontorer i Singapore, London og New York.

Han grundlagde sin private formue i forbindelse med børsnoteringen i 2011 af handelshuset Glencore. Her var han én blandt en lang række partnere og chef for gruppens shippingdivision, ST Shipping, hvor han gennem sine mange år i datterselskabet opbyggede en betydelig shippingforretning.

Dermed ligner Jan Bech Andersens nye toppost i Clearlake Shipping på mange måder den rolle, han indtog i Glencore og ST Shipping. 

Siden Jan Bech Andersen forlod Glencore, har han udviklet sine erhvervsaktiviteter som privat investor, og han bliver ifølge ShippingWatchs oplysninger boende i London og pendler mellem Clearlake Shipping i Geneve og bopælen i den engelske hovedstad.

Clearlake Shipping

Clearlake Shipping har tidligere ikke selv ejet skibe, men køb af skibe indgår i den optimering af Clearlake Shipping, som Jan Bech Andersen er hentet til virksomheden for at stå i spidsen for. Gunvor har netop indgået sin første kontrakt på køb af 50 pct. i to MR-produkttankskibe, der leveres fra et koreansk værft i 2018.

Gunvor Group er stiftet i tilbage i 2000 som et handelshus inden for råolie og olieprodukter af svenske Torbjörn Törnqvist, der er CEO for hele gruppen i dag.

Handelshuset betragtes som et af de førende uafhængige handelshuse målt på omsætning med ejerskab af bl.a. en række raffinaderier i Holland, Belgien og Tyskland.

Hafnia Tankers-investor køber op i Maersk 

Brøndby-ejer gør comeback i shipping 

Trafigura bag milliardordre på op mod 32 tankskibe  

Trafigura ser mere usikkerhed i råvaremarkedet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også