ShippingWatch

Jan Bech Andersen tilbage på toppost i global shipping

Investoren Jan Bech Andersen, der i den danske offentlighed især er kendt som hovedaktionær i fodboldklubben Brøndby, er indtrådt som øverste chef i tankdivisionen i et af verdens førende handelshuse inden for olieprodukter med base i Geneve.

Jan Bech Andersen er tilbage på højeste niveau i den internationale shippingindustri, siden han for fem år siden forlod sit mangeårige topjob i ST Shipping i handelshuset Glencore.

Den danske erhvervsmand er tiltrådt som head of shipping i Clearlake Shipping i Geneve, der er et datterselskab og shippingdivision i det Schweiz-baserede handelshus Gunvor Group.

Jan Bech Andersens tiltrædelse fremgår af oplysninger på Clearlake Shippings hjemmeside, hvor han siden juli i år har optrådt med titel af president.

Selv bekræfter Jan Bech Andersen over for ShippingWatch, at han er tiltrådt i Clearlake Shipping, uofficielt fra 1. januar i år og officielt fra 1. marts.

Han trådte tidligere i år ud af bestyrelsen for den danske del af Hafnia Tankers for at undgå en interessekonflikt forud for opstarten i Clearlake Shipping, der med omkring 2.000 laster årligt er blandt de fem største internationale befragtere af tankskibe med raffinerede olieprodukter.

Hovedaktionær i Brøndby

Jan Bech Andersen er i den danske offentlighed frem for alt kendt som hovedaktionær i den børsnoterede fodboldklub Brøndby IF, som han skød kapital ind i tilbage i 2013 eller et år efter, han havde forladt ST Shipping i Glencore. Her var han fra 2003 chef for selskabets kontorer i Singapore, London og New York.

Han grundlagde sin private formue i forbindelse med børsnoteringen i 2011 af handelshuset Glencore. Her var han én blandt en lang række partnere og chef for gruppens shippingdivision, ST Shipping, hvor han gennem sine mange år i datterselskabet opbyggede en betydelig shippingforretning.

Dermed ligner Jan Bech Andersens nye toppost i Clearlake Shipping på mange måder den rolle, han indtog i Glencore og ST Shipping.

Siden Jan Bech Andersen forlod Glencore, har han udviklet sine erhvervsaktiviteter som privat investor, og han bliver ifølge ShippingWatchs oplysninger boende i London og pendler mellem Clearlake Shipping i Geneve og bopælen i den engelske hovedstad.

Clearlake Shipping

Clearlake Shipping har tidligere ikke selv ejet skibe, men køb af skibe indgår i den optimering af Clearlake Shipping, som Jan Bech Andersen er hentet til virksomheden for at stå i spidsen for. Gunvor har netop indgået sin første kontrakt på køb af 50 pct. i to MR-produkttankskibe, der leveres fra et koreansk værft i 2018.

Gunvor Group er stiftet i tilbage i 2000 som et handelshus inden for råolie og olieprodukter af svenske Torbjörn Törnqvist, der er CEO for hele gruppen i dag.

Handelshuset betragtes som et af de førende uafhængige handelshuse målt på omsætning med ejerskab af bl.a. en række raffinaderier i Holland, Belgien og Tyskland.

Hafnia Tankers-investor køber op i Maersk

Brøndby-ejer gør comeback i shipping

Trafigura bag milliardordre på op mod 32 tankskibe

Trafigura ser mere usikkerhed i råvaremarkedet

Forsiden lige nu

Nu svarer Skat på kritik i omdiskuteret retssag

En ny dom i Østre Landsret mod fem Clipper-ejede rederiselskaber gav Skat medhold i principiel sag om tonnageskat. "Forvaltningen af den gunstige skatteordning er uændret," forklarer Skat om sagerne over for ShippingWatch efter kritik af Skats fremgangsmåde.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere