Jan Bech Andersen tilbage på toppost i global shipping
![Foto: /ritzau/Rune Aarestrup Pedersen](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article9822176.ece/ALTERNATES/schema-16_9/janbechandersen.jpg)
Jan Bech Andersen er tilbage på højeste niveau i den internationale shippingindustri, siden han for fem år siden forlod sit mangeårige topjob i ST Shipping i handelshuset Glencore.
Den danske erhvervsmand er tiltrådt som head of shipping i Clearlake Shipping i Geneve, der er et datterselskab og shippingdivision i det Schweiz-baserede handelshus Gunvor Group.
Jan Bech Andersens tiltrædelse fremgår af oplysninger på Clearlake Shippings hjemmeside, hvor han siden juli i år har optrådt med titel af president.
Selv bekræfter Jan Bech Andersen over for ShippingWatch, at han er tiltrådt i Clearlake Shipping, uofficielt fra 1. januar i år og officielt fra 1. marts.
Han trådte tidligere i år ud af bestyrelsen for den danske del af Hafnia Tankers for at undgå en interessekonflikt forud for opstarten i Clearlake Shipping, der med omkring 2.000 laster årligt er blandt de fem største internationale befragtere af tankskibe med raffinerede olieprodukter.
Hovedaktionær i Brøndby
Jan Bech Andersen er i den danske offentlighed frem for alt kendt som hovedaktionær i den børsnoterede fodboldklub Brøndby IF, som han skød kapital ind i tilbage i 2013 eller et år efter, han havde forladt ST Shipping i Glencore. Her var han fra 2003 chef for selskabets kontorer i Singapore, London og New York.
Han grundlagde sin private formue i forbindelse med børsnoteringen i 2011 af handelshuset Glencore. Her var han én blandt en lang række partnere og chef for gruppens shippingdivision, ST Shipping, hvor han gennem sine mange år i datterselskabet opbyggede en betydelig shippingforretning.
Dermed ligner Jan Bech Andersens nye toppost i Clearlake Shipping på mange måder den rolle, han indtog i Glencore og ST Shipping.
Siden Jan Bech Andersen forlod Glencore, har han udviklet sine erhvervsaktiviteter som privat investor, og han bliver ifølge ShippingWatchs oplysninger boende i London og pendler mellem Clearlake Shipping i Geneve og bopælen i den engelske hovedstad.
Clearlake Shipping
Clearlake Shipping har tidligere ikke selv ejet skibe, men køb af skibe indgår i den optimering af Clearlake Shipping, som Jan Bech Andersen er hentet til virksomheden for at stå i spidsen for. Gunvor har netop indgået sin første kontrakt på køb af 50 pct. i to MR-produkttankskibe, der leveres fra et koreansk værft i 2018.
Gunvor Group er stiftet i tilbage i 2000 som et handelshus inden for råolie og olieprodukter af svenske Torbjörn Törnqvist, der er CEO for hele gruppen i dag.
Handelshuset betragtes som et af de førende uafhængige handelshuse målt på omsætning med ejerskab af bl.a. en række raffinaderier i Holland, Belgien og Tyskland.
Hafnia Tankers-investor køber op i Maersk
Brøndby-ejer gør comeback i shipping
Relaterede artikler
Brøndby-ejer gør comeback i shipping
For abonnenter
Trafigura bag milliardordre på op mod 32 tankskibe
For abonnenter