Sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch
![Foto: J. Lauritzen](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article9076657.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Mads%2520Zacho%25204.jpg)
J. Lauritzen har i årevis har været forskånet for større afskedigelsesrunder på trods af en række store milliardunderskud.
![Foto: Carsten Lundager / J. Lauritzen](https://photos.watchmedier.dk/fDsUGafJUkwEaUaFY0b-R1jetNgTf_aBAeZBpw5s4L8/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle9082323.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fzacho.jpg)
Men tirsdag blev de knap 200 medarbejdere i hovedsædet i Hellerup tirsdag præsenteret for en betragtelig reduktion i antallet af landbaserede ansatte af rederiets forholdsvis nytiltrådte CEO Mads Zacho.
Mads Zacho gennemfører fyringsrunde i J. Lauritzen
Men måske kan J. Lauritzen i lighed med resten af de voldsomt trængte tørlastredere begynde at ane en bedring i markedet, lyder det fra en række af de store analysehuse.
Kinas gigantiske jernbaneprojekt vil gavne tørlast
Golden Ocean venter lille bedring i tørlast i 2017
Analysehus dumper tankrederier to år frem
Fearnley skruer op for opsvinget i tørlast
Minister vil forbedre vilkår for shipping
Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) mener, at de danske rederier skal have bedre vilkår for fortsat at klare sig godt i den globale konkurrence. Han vil derfor interessere sig særligt for vækstteamets syn på en udvidelse af DIS-ordningen, sagde han i et interview med ShippingWatch.
Brian Mikkelsen: Jeg vil interessere mig særligt for DIS
![Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv](https://photos.watchmedier.dk/jVBAQQL7qgdRNtTItSVJUKyn3X0ds5J5DT9vOZ_-sgc/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle9270219.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fbrianmikkelsen3.jpg)
Skibsrederne har et par ekstra krav til Brian Mikkelsen
Danske Maritime: Mikkelsen bør også være positiv over for montørordning
Slagsmålet om OW fortsætter
Tørlastrederiet T.K.B. Shipping er kommet i klemme i slagsmålet efter OW Bunkers konkurs. Ligesom flere andre har rederiet været nødt til at betale to gange for den samme brændstof. Topchef har uden held forsøgt at samle kollegaer til et fælles søgsmål mod OW.
![Foto: T.K.B. Shipping](https://photos.watchmedier.dk/8k9_OfbGorBYVkYFsZcNqyHHG2DIOFVI5hgnR6MY3Wg/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle6345390.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Ftkb_22.jpg)
Dansk rederi har betalt to gange i dyr OW-sag
Leverandører lider nyt nederlag i amerikansk OW-sag
Maersk Oil fyrer
Maersk Oil vil reducere sin danske medarbejderstab med 160 ansatte. Nedskæringerne betyder, at samtlige medarbejdere i den danske del af olieselskabet, Maersk Oil Danish Business Unit, samles i Esbjerg. Et træk der begrundes med en forenkling af organisationen for at øge effektiviteten.
Maersk Oil skærer 160 danske stillinger
Esbjerg glæder sig over Maersk-rokade
Læs også om Esvagt, Maersk Supply Service og olieprisen.
Minister kræver dansk redegørelse om Maersk-forlis
Esvagt tror på betragtelig markedsandel i offshorevind
Avis: Forhandlinger mellem Maersk og Dong sat i bero
440.000 oliejobs er forsvundet siden 2014
Nu skruer Saudi-Arabien ned for olieproduktionen
Briter får rekordproduktion fra Eons frasalg i Nordsøen
Analysehus: Oliepris afhænger af Trump og Opec-aftale
Omkostningerne i norsk olieproduktion er halveret
Statoil håber på at gentage Sverdrup-fund
Wood Mackenzie: Dobbelt så mange nye olieprojekter i år
Relaterede artikler
Mads Zacho gennemfører fyringsrunde i J. Lauritzen
For abonnenter
Brian Mikkelsen: Jeg vil interessere mig særligt for DIS
For abonnenter
Dansk rederi har betalt to gange i dyr OW-sag
For abonnenter