Analyse: Statsstøtte har sikret EU-dominans i shipping

Den europæiske skibsrederforening har fremlagt omfattende analyse af væksten i den europæisk-kontrollerede handelsflåde og dens betydning for økonomien.

Statsstøtte til de europæiske rederier i form af favorable skatteregler som især tonnagebeskatning har ikke alene sikret, at skibsredere i EU-landene i dag kontrollerer 40 procent af den samlede tonnage i den globale handelsflåde. Fra 2005 til 2014 er den EU-kontrollerede flåde vokset med over 70 procent i samlet tonnage, ligesom den europæiske shippingindustri siden 2012 har bidraget med 145 mia. euro til BNP.

Det fremgår af en omfattende kortlægning af den europæiske søfarts betydning i økonomien, som analysefirmaet Oxford Economics har foretaget for den europæiske skibsrederforening ECSA. Analysen blev offentliggjort onsdag på et seminar i Europa-Parlamentet i Bruxelles med deltagelse af bl.a. EU's transportkommissær Siim Kallas.

Kilde: Clarkson Research

Analysen fremlægges efter seks stormfulde år i international shipping og på et tidspunkt, hvor især europæiske rederier står over for en stribe nye miljøkrav om udledningen af svovl og kvælstoffer fra skibe i nordeuropæiske farvande, ligesom EU-Kommissionen bl.a. skal afgøre, om verdens tre største containerrederier, danske Maersk Line, schweiziske MSC og franske CMA CGM, inden for traktatens rammer kan iværksætte deres planlagte alliance, der med over 250 skibe vil kontrollere op mod halvdelen af al containerfragt mellem Fjernøsten og Nordeuropa. Omkring 60 procent af den samlede tonnage i containershipping har europæiske ejere, viser analysen.

Større betydning end luftfarten

"EU har bevaret sin førerposition i global shipping trods voldsom konkurrence fra lande i sær Asien og Mellemøsten og shippingindustrien beskæftiger i dag flere mennesker end luftfarten," siger ECSA's generalsekretær Patrick Verhoeven (foto) og peger på en af analysens konklusioner om en direkte forbindelse mellem omfanget af den voksende EU-flåde og de statsstøtteordninger, hovedsagelig tonnagebeskatningen, som en række EU-lande har vedtaget siden slutningen af 1990érne.

Kilde: Clarkson Research

"Hvis ikke disse offentlige støtteordninger var blevet gennemført ville det samlede bidrag fra shipping til den europæiske økonomi og jobskabelse have været langt mindre og formentlig kun det halve af, hvad der blev registreret i 2012," siger Patrick Verhoeven.

Statsstøtte en gråzone blandt globale container-rederier 

Foruden tonnagebeskatning omfatter de offentlige støtteordninger også reduceret eller ingen indkomstbeskatning af søfarende og sociale bidrag. (f.eks. i danske DIS, red.).

Analysen begrunder de favorable rammevilkår med søfartens særlige og mobile natur i forhold til andre industrier, fordi rederne hurtigt og nemt kan flytte aktiviteter til lande med gunstige vilkår, ligesom EU-landenes støtte kan begrundes i forsyningssikkerhed af især energi og i militære operationer.

Ifølge analysen er den direkte beskæftigelse i shipping i steget med 22 procent til i alt 2,3 mio. ansatte, som har genereret skatteindtægter for 41 mia. euro. Målt i BNP per medarbejder er shipping i dag langt mere produktiv end gennemsnittet for andre brancher i EU og væsentlig mere end f.eks. luftfarten ifølge Oxford Economics.

Væksten i den samlede EU-kontrollerede tonnage fra 2005 til 2014 var stærkest inden for offshore. Den europæisk ejede andel af den globale offshore-flåde er vokset fra 28 procent i 2005 til 37 procent i 2014 målt i bruttotonnage.

Foto: Maersk Supply Service
Foto: Maersk Supply Service

Grækenland kontrollerer fortsat den største flåde i Europa med 36 procent af bruttotonnagen, mens Tyskland tilsvarende repræsenterer 21 procent.

Læs hele analysen her

EU-kommissionen blåstempler tonnageskat 

Rederne: Flere fremmede skibe bør drives fra Danmark 

Nu kommer skatteregningen til græsk shipping 

Shipping-CEOs: Danmark har rigtig gode rammevilkår 

Udflagning truer EUs accept af tysk tonnageskat 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også