Rederne: Flere fremmede skibe bør drives fra Danmark

Danmarks Rederiforening arbejder på at få EU-Kommissionens accept af et forslag om at få flere udenlandsk-ejede, men dansk opererede skibe under den danske tonnagebeskatning.

Danmarks Rederiforening arbejder på at få EU-Kommissionens accept af et forslag om at få flere udenlandsk-ejede, men dansk opererede skibe under den danske tonnagebeskatning. Forslaget er på ønskelisten i den maritime vækstplan, og målsætningen er at øge omfanget af den flåde, der opereres af danske redere og operatører.

I dag skal man eje mindst 25 procent af ens skibe, mens 75 procent af skibene kan være udenlandsk-ejede skibe, for at være under tonnageskatteordningen, den såkaldte 1:4 regel. Dette forhold ønsker rederne udvidet til  forholdet 1:10.

Rederne: Hurtig Evergas-løsning godt signal til udlandet 

"Det vil være en god mulighed for en dansk operatør at udvide sine aktiviteter på. Danske redere har vist sig meget dygtige til at drive andres skibe, og derfor kunne vi godt tænke os at udvide mulighederne," siger vicedirektør Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening:

"Hvis nogle af vore rederier af og til rammer loftet, så betyder det blot, at skibene drives fra et datterselskab i udlandet i stedet for, at vi kan drive det direkte herhjemmefra med den ekstra valutaindsejling og beskæftigelse, det giver til Danmark."

Vækstplanen

I regeringens vækstplan understreges det,  at Danmark i dag har betydelige kompetencer inden for skibsoperation. En udvikling, der er accelereret inden for de seneste ti år med blandt andet indførelse af tonnageskatten, der har skabt yderligere incitamenter for rederidrift i Danmark, både med skibe under dansk flag og med operation af skibe under fremmed flag.

Således opereres der i dag en bruttotonnage på ca. 62 mio. fra Danmark, hvilket er ca. fem gange mere end den samlede tonnage i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) og ca. dobbelt så meget som den tonnage, der ejes af danske rederier. Danmark er i dag blandt verdens største tonnageoperatører.

Rederiforeningen: God vækstplan fra regeringen 

"Hvis Danmark skal fastholde og udbygge sin position, er det således afgørende, at flere udenlandske maritime virksomheder vælger at drive virksomhed i Danmark og at have skibe under dansk flag," hedder det i vækstplanen.

Forslaget om at få en større andel af udenlandsk ejede skibe under den danske tonnagebeskatning har tidligere været nede at vende i EU-Kommissionen, der stillede flere forskellige krav til rederne om bl.a. særlige vilkår for europæiske skibe, så forslaget endte med at være uinteressant for danske redere. Danmark følger EU-standarden og tonnageskatteordningen er fleksibel i forhold til valg af flag.

Flagblind ordning

Per Nykjær Jensen, tidlige direktør i bl.a. Clipper og T&C og nuværende direktør i indkøbssamarbejdet SeaMall, er i færd med at lave en undersøgelse gennem bl.a. interviews med danske og udenlandske redere for Søfartsstyrelsen om de danske rammebetingelser og om, hvad der skal til for at tiltrække flere redere og ship management.

Han mener, at effekten af en lempelse af 1:4-reglen vil have en særdeles positiv effekt. Og modsat andre steder i verden er den danske tonnageskat "flagblind". Hvis man for eksempel skal være på tonnageskat i Singapore, skal man have et tilsvarende flag derfra, og det samme gælder i andre store søfartsnationer som Hongkong og Cypern.

"Hvis vi kan få en virksomhed til Danmark, som vi har kontrol over, som er registreret som et dansk selskab og f.eks. driver 90 Bahama-flagede skibe, så vil det have en ganske afsmittende effekt, og der er job i det, " siger Per Nykjær Jensen.

Minister trækkes ind i sag om Evergas-skibe 

15.000 færre job i shippingbranchen på fem år 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også