ShippingWatch

Avis: Banker forbereder salg af Torm

Danske Bank og Nordea har ifølge Berlingske været i New York sidst på foråret for at præsentere Torm for en række interesserede kapitalfonde.

Danske Bank og Nordea har ifølge Berlingskes oplysninger været i New York sidst på foråret for at præsentere Torm for en række interesserede kapitalfonde. Bankernes og rederiets seneste afvikling af tørlastsegmentet ved at levere 20 tørlastskibe tilbage til udlejerne skal ses i lyset af salgsforberedelserne, skriver avisen fredag.

»Torm har ikke tilstrækkeligt med ressourcer til at opnå en tilsvarende attraktiv position i tørlastsegmentet. Derfor vælger Torm på nuværende tidspunkt at fokusere alle tilgængelige ressourcer på den stærke operationelle platform i produkttanksegmentet,« skriver bestyrelsesformand Flemming Ipsen i en mail til Berlingske.

Hverken Nordea, Danske Bank eller Torms bestyrelsesformand Flemming Ipsen ønsker at kommentere oplysningerne om, at rederiets ejere, bankerne, forsøger at sælge rederiet.

Danske Bank og Nordea undersøger ifølge Berlingskes oplysninger både muligheden for et samlet salg af Torm og en afhændelse af deres egne ejerposter i Torm, der for begge bankers vedkommende er på godt 11 procent. En tredje mulighed er at videresælge selve gælden, som Nordea tidligere på året havde succes med i tilfældet Overseas Shipping Group, der i november kom under konkursbeskyttelse i USA.

Berlingske erfarer, at salget af Torm bliver varetaget højt oppe i de to bankers shippingdivisioner. Det er ifølge avisen Nordeas Ivar Myklebust, der har ansvaret for bankens problembørn i shippingverdenen, og Danske Banks øverste shippingchef Øivind Haraldsen, der har været i New York for at fortælle om investeringscasen Torm til en række kapitalfonde.

Et eventuelt salg af rederiet kompliceres dog stærkt af Torms enorme gældsforpligtelser.

Meldgaard: Vi er på det rigtige spor 

Som det fremgik af Shippingwatch den 19. juli vil Torm koncentrere ressourcerne om produkttankområdet og har derfor besluttet at trække sig helt fra korte tørlastaftaler. Det svarer til omkring 60 mio. USD af områdets 87 mio. USD, og Torms tørlastchef Alex Christiansen forlader rederiet fra oktober.

Torm kerneforretning, produkttank, har siden 4. kvartal 2012 og frem udviklet sig overraskende stærkt og ikke mindst stabilt gennem længere tid, og produktsegmentet har været et af de få lyspunkter i den værste krise i international shipping i årtier.

Torm bevarer kontrol med fem solgte skibe 

Et sæsonpræget stærkt første kvartal i 2013 sikrede de højeste fragtrater for produkttanksegmentet siden starten af finanskrisen. I forbindelse med kvartalsregnskabet fra Torm sagde CEO Jacob Meldgaard, at rederiet var velpositioneret til at udnytte opsvinget i markedet, ligesom effekterne af rederiets restrukturerede timecharterflåde og omkostningsprogram begynder at slå igennem. Og pengestrømmen fra driften efter renter var positiv.

 

Torm nedlægger ¾ af tørlast og afskediger chef 

Torm gennemfører afnotering af aktier i USA 

Torm: Tank godt fra start i 2013, tørlast stadig presset 

Torm: Vi er begrænset af bankaftalen 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs