ShippingWatch

Meldgaard: Vi er på det rigtige spor

Torms CEO Jacob Meldgaard ryster ikke på hånden over den stærke fokus på produkttank med opbygning af nye flåder i økodesigns og til historisk lave værftspriser, som det bl.a. ses fra rederier som Scorpio Tankers og d'Amico.

Torms overskud på driften i 1. kvartal 2013, der på EBITDA-niveau endte på 35,8 mio. USD mod et underskud på samme post på 7,1 mio. USD i samme periode sidste år, er det bedste kvartalsresultatet for rederiet med verdens største produkttankflåde siden starten på finanskrisen for godt fem år siden.

"Vi er på det på rigtige spor med forbedrede resultater og positiv drift og et generelt lavere omkostningsniveau og lavere omkostninger for vores indbefragtede skibe," siger Torms topchef Jacob Meldgaard til ShippingWatch.

Torm begunstiges af det markante og delvis sæsonprægede rateopsving i produktank og dermed også af rederiets betragtelige flåde. Rederiet fremhæver yderligere øget arbitrage i verdensøkonomien og det usædvanligt kolde vejr i det nordlige Asien og øget australsk importefterspørgsel i kølvandet på justeringerne af raffinaderikapaciteten som medvirkende årsager til, at fragtraterne i produkttank blev sendt op det højeste niveau i fire år.

Torm: Tank godt fra start i 2013, tørlast stadig presset 

"Vi er jo ikke på det niveau, vi kendte tidligere, men der er en række virksomheder, der begynder at agere mere frit. Vi oplever simpelthen mere økonomisk aktivitet, der er med til at fastholde det fundamentale i markedet. Og i USA sker der jo en bevægelse fra, at USA tidligere nærmest kun var et importland, hvor det i dag både importerer opg eksporterer. Det er selvfølgelig negativt med mindre import, men på den anden side opvejes det af, at USA er blevet mere konkurrencedygtige på at sælge fra deres raffinaderier," siger Jacob Meldgaard:

 

"Summen er, at vi har oplevet en vækst i markederne. Første kvartal er generelt et stærkt kvartal set hen over et år, men vi måler os særligt på, at vi har leveret det bedste driftsresultat i et kvartal siden finanskrisen startede."

Jacob Meldgaard ryster ikke på hånden over det stærke fokus på produkttank med opbygning af nye flåder i økodesigns og til historisk lave værftspriser, som det bl.a. ses fra rederier som Scorpio Tankers og d'Amico.

Torms olieforbrug dykket 24 procent  

"Det kan godt være, der er en forskel på, hvad skibene kan indtjene. Men i det øjeblik produkttankmarkedet løfter sig er vi altså fortsat det rederi med den største eksponering og dermed også det rederi, der får den største fordel af et rateløft. Og så betyder det mindre, om dit skib er bygget i 2005, 2010 eller 2015," siger Jacob Meldgaard.    

Optionsrettigheder i forbindelse med den omfattende og komplekse restrukturering af Torm betød, at rederiet i april i år måtte sælge fem MR-produkttankskibe med et tab på fem mio. USD til et selskab kontrolleret af kapitalfonden Oaktree Capital Management. Skibene forbliver imidlertid under Torms kommercielle ansvar.

Selv om der eksisterer yderligere optionsrettigheder, der reelt kan tvinge rederiet til yderligere frasalg, ligger det ifølge Jacob Meldgaard ikke i kortene.

"Jeg har ingen indikationer af, at det skulle være tilfældet."

Torm får overskud på driften i første kvartal

Torm bevarer kontrol med fem solgte skibe 

Torms græske banemand i alvorlig gældskrise 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs