Maersk Line: Der er tale om væsentlige effektiviseringer

Der er tale om "væsentlige effektiviserings-muligheder" i den nye alliance mellem Maersk Line og verdens 2. og 3.-største containerrederi: MSC og CMA CGM, oplyser Maersk Line over for ShippingWatch.

Hele 29 services, eller de såkaldte strenge, kommer til at indgå i det, for branchen, overraskende samarbejde, der blev offentliggjort tidligt tirsdag morgen mellem verdens tre største containerrederier: Maersk Line, schweiziske MSC og franske CMA CGM.

Det fastslår Vincent Clerc, Maersk Line’s Chief Trade and Marketing Officer over for ShippingWatch, der samtidig afslører, at en af strengene på Asien-Nordeuropa står til at forsvinde.

"Der er tale om signifikante effektiviseringsmuligheder. Det her gjorde vi ikke, hvis det handlede om beløb mellem 50-80 millioner kroner. Så der er tale om et højere beløb. Vi regner med at se effekten, når samarbejdet er etableret, hvilket vi forventer vil ske i andet kvartal 2014. Vi har lavet et skøn, men det er svært at sige præcis, hvor det endeligt lander, da det afhænger af de øvrige parter i samarbejdet," siger Vincent Clerc.

6-8000 teu skibe trækkes ud

"I dag har rederierne i alt ni strenge på Asien-Nordeuropa, heraf vil den ene forsvinde," tilføjer han.

Hvilken en der skal væk, skal rederierne finde ud af. Maersk Line har fem strenge på ruten og MSC og CMA CGM har fire.

Han siger, at detaljerne er på plads i alliancen, der får navnet P3, og skal dække den livsvigtige, men hårdt pressede Asien-Nordeuropa rute, samt Stillehavet og Atlanterhavet. Lige nu handler det om at få aftaler på plads med havnene og få skåret ruterne til, så man på den måde kan komme den store overkapacitet til livs og få fordel af at samsejle. Det gælder bl.a. på Atlanterhavet, hvor det er målet at trække containerskibe i 6-8000 teu segmentet ud. Det er de skibe, der er blevet til overs på Asien-Europa efter indsættelsen af de nye megaskibe, men der er heller ikke brug for dem på Atlanten.

"Vi vil få et bedre flow og bedre mulighed for at udnytte flåden. Vi får en ny fleksibilitet, så vi hurtigere kan reagere på ændringer i markedet," siger Vincent Clerc.

I er jo også konkurrenter. Hvad får kunderne ud af den her alliance?

"Der er for det første kun tale om en operationel alliance og ikke en kommerciel alliance, så vi bliver ved med at konkurrere, og der er fire walls mellem de to områder. Kunderne vil også få gavn af den større fleksibilitet, der er i samarbejdet, og at der er tale om et bedre produkt," siger Vincent Clerc, som ikke tror, at samarbejdet i sig selv vil betyde, at raterne kan sættes op.

Smedegaard: Ratekrig kræver flere besparelser 

Sammen skal de tre rederier drive en flåde på 255 containerskibe med en samlet kapacitet på 2,6 mio. tyvefodscontainere (teu) på de tre store "øst-vest"-sejladser: Asien-Europa, Asien-Nordamerika og Nordamerika-Europa. Heraf står Maersk Line for omkring 42 pct. af kapaciteten, eller godt 1,1 mio. teu. Samarbejdet skal dog først godkendes af konkurrencemyndigheder rundt omkring i verden, men ifølge Vincent Clerc har containerrederierne allerede fået gode indikationer fra de kinesiske, amerikanske samt europæiske myndigheder.

Raterne på Asien-Europa ruten er faldet de seneste 13 uger, hvilket har presset økonomien hårdt hos rederierne. Samtidig er retorikken skærpet væsentligt mellem rederierne i et forsøg på at bremse faldet. Det var da også Vincent Clerc, der den 19. april på ShippingWatch fastslog, at Maersk Line ville forsvare sig "uanset prisen".

Maersk Line har selv peget på, at det frem for alt er de asiatiske containerrederier, der har undermineret raterne.

 

Maersk Line indgår alliance med MSC og CMA CGM

Smedegaard: Asiaterne presser markedet

Platou: Rederne får succes med rateløft på Asien-Europa  

SeaIntel: Maersk Line har tabt markedsandele siden 2008 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også