ShippingWatch

Smedegaard: Ratekrig kræver flere besparelser

Maersk Line er ikke færdige med at mindske sine omkostninger. Den nuværende ratekrig har sat barren endnu højere og derfor skal der skæres yderligere i omkostningerne. Det siger administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen til Bloomberg.

Rederiet, der er verdens største inden for containerfragt, mindskede sine omkostninger per fyrrefodscontainer med 7,1 pct. i første kvartal år til år til 2871 dollar per fyrrefodscontainer. Fragtraterne fra Asien til Europa er dog siden starten af marts så godt som halveret grundet stærk konkurrence i et marked præget af overkapacitet og svag volumenvækst.

"Vi bliver nødt til at acceptere, at så længe der er overkapacitet, vil der være priskrige. Alt, vi kan gøre, er at trække på skuldrene og fokusere på at gøre Maersk Line så konkurrencedygtig som muligt, på at skære omkostningerne og pleje vores kunderelationer," siger Nils Smedegaard Andersen.

Maersk Line har allerede været igennem en stribe sparerunder og der er blevet arbejdet hårdt med såkaldt "slow steaming", hvor skibene sejler langsommere for at mindske brændstofudgifterne. Målet er dog flyttet og indsatsen vil fortsætte, da Nils Smedegaard Andersen ifølge Bloomberg News venter fortsatte ratefald.

"Forbedringer i omkostningerne vil kompensere for tilbagefaldet, som alle lider under i en priskrig. At skære omkostningerne og holde dem lave er en forsættende øvelse, der ikke stopper," siger Smedegaard.

RITZAU FINANS

 

Smedegaard: Asiaterne presser markedet

Priskrig truer Maersk Lines forventninger  

Maersk Line varsler rateforhøjelse på Asien-Middelhavet

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs